Jednym z niedocenianych, a bardzo istotnych elementów optymalizacji są meta tagi description, czyli unikatowe opisy stron internetowych. Stanowią one rozszerzenie tytułu i w spójny sposób streszczają zawartość strony w wyszukiwarce Google. Choć ich wpływ na czynnik rankingowy jest znikomy, meta opisy powinny być stosowane przez wszystkich którym zależy na tym, by ich witryna była odwiedzana przez użytkowników sieci. Jak przygotować skuteczne description? Odpowiadamy.
Definicja i główne wytyczne – co to jest meta description?
Co to jest meta description?
Meta Description jest to opis, który stanowi streszczenie strony internetowej. To atrybut HTML, zawierający konkretne słowa kluczowe. Jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania wraz z tytułem strony. Ile znaków powinien mieć meta tag description? Około 155 znaków, liczonych ze spacjami.
Najprościej rzecz ujmując, meta tag description jest atrybutem HTML, czyli elementem kodu źródłowego. Można go zobaczyć w wynikach wyszukiwania, gdzie wyświetla się pod tytułem podstrony oraz odnośnikiem, który do niej prowadzi. Description to opis, spełniający techniczne wymogi stawiane przez Google. A te są bardzo wygórowane: gigant z Mountain View systematycznie wprowadza zmiany dotyczące m. in. tego, ile znaków mają mieć znaczniki meta. Nie dalej jak dwa lata temu, Google dopuszczało opisy description o długości do 320 znaków ze spacjami. Obecnie długość uległa znacznemu zmniejszeniu i nie powinna przekraczać 160 znaków. Należy mieć na uwadze, że wyszukiwarka operuje pikselami, a więc najbezpieczniejszą granicą jest 155 znaków, liczonych ze spacjami. Jeśli meta description będzie zbyt długi, zostanie automatycznie skrócony poprzez zastąpienie ponadplanowych znaków wielokropkiem. Optymalnym rozwiązaniem jest więc pisanie opisów na 155 znaków, dopuszczając odstępstwo 1-3 znaków w górę lub w dół.
Description jako element optymalizacji stron internetowych
Nie istnieje dobra optymalizacja SEO bez dostosowania znaczników meta. Zaczynając od title, a kończąc na description, agencje zajmujące się pozycjonowaniem stron przygotowują je do tego, by czerpać maksimum widoczności i ruchu z wyszukiwarek. Oczywiście można zbagatelizować meta opisy, pozwalając Google na utworzenie automatycznych description. Nie jest to jednak opłacalne wyjście – podobnie, jak korzystanie z generatorów opisów. Zamiast tego zaleca się tworzyć je ręcznie, z uwzględnieniem wymagań technicznych, specyfiki branży i rodzaju klientów.
Czemu służy meta opis description, skoro jego obecność nie wpływa na pozycję strony internetowej? Aby odpowiedzieć na to pytanie należy zastanowić się nad tym, co sprawia, że klikamy w konkretny wynik wyszukiwania? Z pewnością ważna jest jej pozycja – witryny będące wyżej w Google są częściej odwiedzane i cieszą się większą popularnością. Drugim czynnikiem pozwalającym wstępnie ocenić, czy strona oferuje to czego szukamy, jest jej opis meta. Wpisując w okno wyszukiwarki dowolne hasło, otrzymujemy dedykowaną listę wyników. Widząc tytuły i opisy musimy zdecydować, w co klikniemy.
Głównym celem meta description jest zatem ogólne zaprezentowanie podstrony po to, żeby odwiedziło ją jak najwięcej osób. Powinno być one przygotowane tak, aby przekonać użytkownika wyszukiwarki do przejścia na stronę. Nie jest to zadaniem prostym: statystycznie na zainteresowanie odbiorcy mamy dwie sekundy. Łatwo się zatem domyślić, że opis musi być maksymalnie skondensowany i sformułowany w taki sposób, by skutecznie przyciągnąć uwagę internauty.
Przechodzimy do pisania meta description. O czym pamiętać?
Przede wszystkim trzeba wiedzieć, po co przygotowujemy ten specyficzny opis. Chcemy zaprosić potencjalnych klientów do odwiedzin, przykuć ich uwagę, przekonać do tego, że warto zajrzeć na naszą stronę. W ramach 155 znaków ze spacjami musimy więc: podać nazwę firmy, opisać zawartość podstrony używając określonych słów kluczowych, wezwać do działania. Description nie może być fragmentem tekstu, opublikowanego na stronie. Aby zyskać skuteczne narzędzie marketingowe, należy zadbać o jego unikatowość. Opis ma być czytelny, spójny i atrakcyjny dla odbiorcy.
Meta tag description to wizytówka strony internetowej, dlatego warto dołożyć wszelkich starań, aby był on reprezentatywny. Wskazane jest używanie w opisie zwięzłych, krótkich zwrotów oraz bezpośrednie zwracanie się do czytelników. Description powinno być przekonujące i wartościowe, jedyne w swoim rodzaju. W rozbudzeniu ciekawości przydane są tak zwane zwroty call to action: „zobacz!”, „przekonaj się!”, „sprawdź!”. To one w dużej mierze wpływają na klikalność w link. Jeśli chodzi o keywords, warto ich użyć ze świadomością, że nie będą one miały znaczenia dla czynnika rankingowego. Obecność słów kluczowych utwierdzi odbiorców w przekonaniu, że podstrona odpowiada ich oczekiwaniom. Nie należy przy tym przesadzać z ich ilością – wymienianie fraz po przecinku jest przestarzałą i niezalecaną metodą. Z kolei zawarcie w treści opisu jednego lub dwóch słów kluczowych adekwatnych do zawartości strony, jest wręcz wskazane.
Nasza Agencja Afterweb zawodowo zajmuje się optymalizacją stron, z uwzględnieniem opisów description. Doskonale znamy sposoby na przyciągnięcie uwagi wyszukujących. Skorzystaj z pomocy specjalistów i zyskaj pewność, że Twoja strona internetowa jest w pełni sprawna pod kątem technicznym. Zapraszamy do kontaktu!