Większość z nas pamięta jeszcze tradycyjne ulotki i biuletyny, które zaledwie parę lat temu stanowiły znakomitą formę reklamy. Zawarte w nich informacje ujęte w atrakcyjnej oprawie graficznej, skutecznie zachęcały do skorzystania z oferty. Ich funkcję przejął dziś newsletter – nowoczesna formuła, pozwalająca budować silną więź z klientami. Kontakt odbywa się drogą elektroniczną, a papierowa ulotka została przekształcona w personalizowane e-czasopismo. Wykorzystaj jego potencjał i buduj markę, za którą podąży grono odbiorców.
Newsletter – co to? Narzędzie sprzedażowe o wielu zastosowaniach!
Docieranie z promocją do użytkowników internetu może przybierać różne formy, a jedną z nich jest newsletter. Co to znaczy? Z angielskiego / biuletyn informacyjny /, list, wysyłany drogą e-mailową. Otrzymują go wyłącznie te osoby, które wyrażą taką chęć. Newsletter jest więc wysyłany jedynie do subskrybentów, co pozwala uniknąć tzw. efektu bombardowania reklamami. Systematyczna wysyłka atrakcyjnych treści odbywa się według planu, a jej głównym celem jest budowanie relacji z klientami. Wszystkie osoby, które dobrowolnie podały swój adres e-mail, otrzymują dostęp do wartościowych informacji, często o charakterze premium. To m.in. zniżki i kody rabatowe, przyznawane tylko osobom prenumerującym.
Co to jest newsletter?
Newsletter to rodzaj elektronicznego czasopisma, cyklicznie wysyłanego na e-mail subskrybenta. Zawiera przekaz marketingowy i stanowi nowoczesne narzędzie do budowania relacji z klientami. Osoby zapisane na newsletter systematycznie otrzymują informacje o najnowszej ofercie i aktualnych promocjach.
Wypróbuj e-mail marketing i doceń potencjał newsletterów
Wyjaśniliśmy już, co to newsletter. Rodzi się jednak pytanie, co to znaczy dla przedsiębiorcy? Jakie możliwości daje wysyłka treści reklamowych do osób, które znają daną markę? Jak łatwo się domyślić, nie chodzi o pozyskiwanie nowych klientów. Wręcz przeciwnie – newsletter stawia na utrwalanie więzi z odbiorcami, którzy w przeszłości mieli styczność z naszą firmą i wyraziły zgodę na otrzymywanie treści reklamowych. Z zastrzeżeniem, że zgoda w każdej chwili może zostać wycofana, co skutkuje anulowaniem subskrypcji. Jeśli newsletter zostanie stworzony z pomysłem, czyli uwzględni preferencje grupy docelowej oraz zaoferuje coś więcej, niż przysługuje zwykłym klientom, odniesie sukces. Cel: zwiększenie sprzedaży. Ale nie tylko. Newsletter należy traktować, jako narzędzie marketingowe o ogromnej mocy. Dysponując pokaźną bazą adresów e-mail, można wygodnie kontaktować się z klientami i wzbudzać ich zaufanie, na przykład powiadamiając ich o nowościach, do których będą mieli dostęp, jako pierwsi.
Skuteczny newsletter, co to znaczy i jak go stworzyć?
Komunikacja e-mailowa z klientami może przynieść liczne korzyści, o ile tylko będzie się odbywać zgodnie z zasadami marketingu online. Jak stworzyć newsletter, który nie trafi do SPAMu, zostanie odczytany i zachęci odbiorcę do skorzystania z prezentowanej oferty? Aby odpowiedzieć na to pytanie trzeba zrozumieć, co to znaczy newsletter, a dokładniej grupa docelowa i dopasowanie kreacji do preferencji użytkowników. Profesjonalny biuletyn internetowy jest ciekawy wizualnie oraz wzbudza duże zainteresowanie. Chwytliwy tytuł, grafiki zapadające w pamięć i kolorystyka, wpisująca się w charakter firmy – to podstawa. Wiadomości powinny być odpowiednio targetowane, zwięzłe i maksymalnie skondensowane. Nie mogą zawierać 'słów zabronionych’, wyłapywanych przez filtry antyspamowe. Najwyższą skuteczność osiągają newslettery z unikatowymi nagłówkami i atrakcyjnymi grafikami.
Jedną z ważniejszych kwestii związanych z tworzeniem newslettera, jest zaplanowanie harmonogramu jego wysyłki. Kampanię należy zaplanować tak, aby nie zarzucać odbiorców treścią, lecz cyklicznie przypominać im o ofercie. Komunikacja ma być przejrzysta, a treść biuletynu zgodna z prawdą. To, co zawiera newsletter, musi zaspokajać oczekiwania subskrybentów. Jeżeli treść nie będzie wartościowa, może skłonić odbiorcę do zrezygnowania z otrzymywania kolejnych e-maili. Często stosowaną taktyką jest imienne tytułowanie wiadomości. Ten prosty sposób daje adresatowi poczucie, że newsletter został przygotowany specjalnie dla niego. Kolejne dobre praktyki to umieszczenie logotypu marki w widocznym miejscu, wezwanie czytelnika do działania (tzw. call to action) i podlinkowanie początkowego fragmentu wiadomości. Tak, aby odbiorca mógł przejść na stronę docelową nawet wtedy, gdy newsletter z różnych powodów nie wczyta się poprawnie. Każdorazowo po wysyłce pakietu e-maili, koniecznie trzeba przeanalizować efekty i wyciągnąć wnioski. To pozwala racjonalnie optymalizować kolejne newslettery i zwiększać prawdopodobieństwo wysokiej konwersji.