Gdy posiadasz stronę internetową, to wiesz, że SEO i jej późniejsze pozycjonowanie to już niemal obowiązek w przypadku reklamy w Internecie. Przed przystąpieniem do wybrania najlepszej dla siebie firmy i jej oferty pozycjonującej warto poznać główne czynniki wpływające na jej cenę. Będziesz bardziej świadomy podejmowanej decyzji i nie zmarnujesz swojego cennego czasu i pieniędzy.
Najważniejsze elementy decydujące o kosztach usług SEO.
Pod uwagę powinieneś wziąć przede wszystkim:
-
Twoją konkurencję jej możliwości reklamowe
-
aktualną jakość Twojej witryny internetowej
-
jeśli przejąłeś domenę, to także jej historię i prowadzące do niej linki
Przeanalizuj konkurencję i jej metody pozycjonowania.
Jeśli działasz w branży mało znanej lub Twoja oferta skierowana jest do kompletnej niszy, będziesz konkurował prawdopodobnie tylko z kilkoma innymi stronami internetowymi. Wraz jednak ze wzrostem popularności Twojej działalności zazwyczaj rośnie wspomniana konkurencja. A co za tym idzie, pozycjonowanie będzie wymagało większego nakładu pracy, czyli większych kosztów.
Jaki wpływ na koszty SEO ma aktualna jakość Twojej strony?
Z punktu widzenia wyszukiwarki najważniejsze jest wyświetlanie najbardziej wartościowych stron w kontekście zapytania użytkowników. Docelowo więc najwyżej mają znajdować się najlepsze strony zawierające słowo lub frazę kluczową.
Dlatego musisz przeanalizować bieżący stan Twojej strony internetowej. Jeśli jest mało aktualna, treści nie zawsze są adekwatne i wartościowe dla odbiorców, to zapewne Twoja obecna pozycja w wynikach wyszukiwania jest niska. Firma zajmująca się pozycjonowaniem SEO od razu przedstawi Ci to jako argument dla wyższych kosztów.
Sprawdź, czy nie będziesz płacił za błędy poprzedników.
Pozycjonowanie Twojej strony będzie trudniejsze, jeśli historia Twojej domeny nie jest korzystna. Jeśli zajmował ją wcześniej ktoś inny, mógł ją prowadzić w sposób nieprawidłowy. Gdy tak się działo, wyszukiwarka mogła nałożyć na domenę różnego rodzaju kary w postaci filtrów. Ten czynnik również będzie miał wpływ na ilość pracy potrzebnej do włożenia w celu osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Wybierz najkorzystniejszą formę opłaty.
Firmy zajmujące się pozycjonowaniem najczęściej przeprowadzają podstawowy audyt Twojej strony przed przedstawieniem konkretnej oferty. Wiesz już, co może mieć wpływ na jej wysokość. Pozostaje jeszcze kwestia odpowiedniej dla Ciebie formy rozliczenia. Najpopularniejsze opcje, to:
-
rozliczenie za osiągnięte wyniki
-
abonament
-
abonament + premia
-
rozliczenie za wykonanie określonych wytycznych.
Kiedy płacisz za wynik?
W przypadku tej formy rozliczenia zasada jest prosta: płacisz wtedy, gdy Twoja strona znajdzie się na odpowiedniej wysokości w wynikach wyszukiwania. Opłata będzie oczywiście wyższa w zależności od wspomnianej konkurencji na Twoje słowa lub frazy kluczowe.
Ten system ma pewne wady i ograniczenia. Google czasem wprowadza zmiany w działaniu i specyfice wyszukiwarki, co może zagrozić dotychczasowej pracy. Poza tym często trudno jest przewidzieć dokładny czas potrzebny na osiągnięcie określonej pozycji czy znalezienie się w ustalonym pułapie. Nie wspominając już o tym, że nikt nie zainwestuje dużych środków w rozwój Twojej strony, jeśli nie wie czy mu się one zwrócą – dlatego ta forma rozliczeń nie jest przez nas polecana.
Stała opłata za stałą pracę.
Pozycjonowanie SEO coraz częściej postrzegane jest jako proces permanentny. W tym przypadku abonament to adekwatna i korzystna forma rozliczenia. Płacisz firmie ustaloną wcześniej kwotę za ich stałą pracę na rzecz pozycji Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Nawet, gdy znajduje się już odpowiednio wysoko, proces ten jest kontynuowany w celu utrzymania tego stanu. Jest to rozwiązanie dosyć popularne, ze względu na uczciwość i logikę charakteryzującą ten model współpracy.
Mix, czyli stała opłata i premia.
Forma rozliczenia będąca połączeniem dwóch wcześniejszych wariantów. Wybierając tę formę, płacisz stałą kwotę firmie zajmującej się pozycjonowaniem. Jednak dalsze koszty ponosisz, gdy Twoja strona znajdzie się na satysfakcjonującej Cię, odpowiednio wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Płacisz wtedy premię za wynik. System ten jest korzystny ze względu na stałą motywację. Zarówno Tobie jak i firmie pozycjonerskiej opłaca się cały czas dbać o Twój wysoki wynik. Minusem tego rozwiązania mogą być wysokie koszty – jak już firma osiągnie wysokie pozycje, to opłaty mogą być wyższe niż w abonamencie czy rozliczaniu się za efekt.
Na sam koniec warto wspomnieć, że nie warto patrzeć na koszty pozycjonowania pod kontem najtańszej oferty. Niestety tanio w SEO bardzo często oznacza fatalną jakość i koszty „posprzątania” po nieudolniej firmie mogą znacznie przewyższyć krótkotrwałe zyski z niskich opłat.