Reklamowanie konsultacji lekarskich, badań diagnostycznych, zabiegów stomatologicznych czy innych świadczeń zdrowotnych to marketing usług medycznych. Jego celem jest promocja w Internecie oraz budowanie zaufania wśród pacjentów. Dzięki odpowiedniej strategii reklamowej da się dotrzeć z ofertą do osób, które są nią potencjalnie zainteresowane. Współczesna promocja usług medycznych może być bardzo skuteczna – jeśli zostanie spełnionych kilka warunków. Ten poradnik powstał z myślą o podmiotach, wykonujących działalność leczniczą. Poznaj 10 wskazówek, jak prowadzić marketing medyczny oraz osiągać znakomite wyniki sprzedażowe w branży medycznej.
- Czym jest marketing medyczny – poznaj definicję
- Marketing usług medycznych w 10 krokach
- 1. Stwórz firmową stronę internetową pod reklamy usług
- 2. Przeprowadź optymalizację strony pod kątem SEO
- 3. Wykorzystaj potencjał reklam Google Ads
- 4. Prowadź social media: marketing medyczny na Facebooku
- 5. Twórz wartościowy content marketing dla lekarzy
- 6. Opracuj strategię link buildingu: reklama usług medycznych na portalach branżowych
- 7. Dodaj profil firmy w Google – marketing dla placówki medycznej
- 8. Zwiększaj świadomość marki, wykorzystując filmy wideo i podcasty
- 9. Zachęcaj swoich pacjentów do wystawiania opinii i recenzji
- 10. Przestrzegaj przepisów, dotyczących reklamy usług medycznych
- Agencja marketingu medycznego – pomoc w promocji usług zdrowotnych
- Postaw na marketing usług medycznych i zdobywaj nowych klientów przez Internet
- Legalny marketing medyczny – podsumowanie
- Najczęściej zadawane nam pytania
- Czym jest marketing medyczny?
- Na czym polega marketing placówki medycznej w internecie?
- Czy to legalne, że lekarz w reklamie promuje leki?
- Ile kosztuje reklama dla lekarzy w Internecie?
- Jak reklamować usługi medyczne dla przychodni?
- Czym jest marketing usług pielęgniarskich?
- Jakie są ograniczenia, jeśli chodzi o medyczny marketing?
Czym jest marketing medyczny – poznaj definicję
Marketing medyczny (ang. healthcare marketing) są to działania reklamowe skupione na promocji usług zdrowotnych świadczonych przez placówki medyczne, a także produktów i wyrobów sprzedawanych przez apteki, punkty apteczne i innych dystrybutorów. Ta specyficzna dziedzina promocji online koncentruje się na dotarciu z ofertą medyczną do określonych grup odbiorców, zwłaszcza pacjentów, lekarzy, specjalistów i instytucji zdrowotnych. Ważnym aspektem marketingu dla branży medycznej jest przestrzeganie przepisów prawnych oraz etycznych. Wiąże się to obowiązującymi ograniczeniami: promowanie produktów i usług medycznych jest ściśle regulowane, co ma chronić pacjentów przed wprowadzaniem ich w błąd i zapewnić im bezpieczeństwo.
Opracowaniem oraz realizacją strategii reklamowej dla branży medycznej zajmują się doświadczone agencje marketingowe. W ramach współpracy realizowane są różnorodne działania, wśród których za najważniejsze uchodzą:
- promocja usług medycznych – reklamy internetowe dla gabinetów, klinik, centr medycznych, laboratoriów oraz szpitali. Treści promocyjne mogą przybierać formę sponsorowaną (kampanie w Google Ads) lub organiczną (pozycjonowanie stron). W obu przypadkach powinny mieć charakter informacyjny i pozostawać zgodne z zasadami etyki zawodowej.
- reklama produktów medycznych – promowanie leków sprzedawanych bez recepty, jak również urządzeń medycznych i suplementów diety. Forma przekazywanych informacji nie może nosić znamion reklamy ani wprowadzać odbiorców w błąd.
- edukacja zdrowotna – działania reklamowe, związane z tworzeniem i dystrybucją treści eksperckich (np. artykułów poradnikowych, wpisów blogowych). Realizuje się je, aby pomóc pacjentom lepiej zrozumieć metody leczenia, problemy zdrowotne i zagadnienia związane z profilaktyką chorób.
Korzyści, czyli co daje marketing usług zdrowotnych
Większość pacjentów zainteresowanych badaniami, zabiegami czy konsultacjami lekarskimi, wpisuje zapytanie w Google. Wyszukiwarka wyświetla użytkownikom trafne wyniki na podstawie analizy tysięcy dostępnych ofert. Dostarczają one pacjentowi konkretną odpowiedź na jego zapytanie. W ten sposób potencjalny klient kliniki ginekologicznej, gabinetu stomatologicznego czy punktu pobrań może dowiedzieć się o istnieniu placówki. Jeżeli oferta zaprezentowana na stronie będzie wystarczająco przekonująca, internauta zarezerwuje wizytę i zostanie realnym klientem.
Dziś mało kto prosi o poradę medyczną znajomych. To w Internecie czekają wartościowe odpowiedzi, dostępne dla każdego. Aby iść do przodu i rozwijać biznes w branży medycznej, trzeba więc reklamować się w Google. Należy jednak robić to z chirurgiczną precyzją i zgodnie z obowiązującym prawem. Dobrze prowadzony marketing usług medycznych pomoże w zdobyciu nowych pacjentów, a przy okazji w zwiększeniu rozpoznawalności na rynku. Jest on ważnym elementem strategii promocyjnej, którzy przynosi korzyści zarówno placówkom medycznym, jak też pacjentom, poszukującym jak najlepszej opieki zdrowotnej.
- Poprawa widoczności w wyszukiwarce i wzrost zysków ze sprzedaży usług medycznych
- Stały napływ nowych klientów, realnie zainteresowanych ofertą
- Budowa silnego wizerunku zaufanej marki
- Zwiększenie lojalności pacjentów, którzy chętnie wracają do dobrej placówki
- Wyróżnienie się na tle konkurencji w branży medycznej
- Edukacja społeczeństwa i zwiększanie świadomości zdrowotnej pacjentów
- Zwiększanie dostępności usług – obecność online ułatwia pacjentom rejestrację
- Brak przestojów w działalności gabinetu / placówki medycznej
- Środki na dalszy rozwój biznesu i poszerzanie oferty usług zdrowotnych
Ograniczenia w marketingu medycznym
W Polsce marketing usług medycznych (w tym również marketing dla lekarzy) podlega ścisłym regulacjom, które mają zagwarantować wysoką jakość świadczeń. Przed przystąpieniem do planowania strategii reklamowej, należy zapoznać się z aktualnymi przepisami prawa. Ustawa o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. reguluje kwestie, związane między innymi z promocją usług medycznych. Kodeks Etyki Lekarskiej zawiera zasady, odnoszące się bezpośrednio do działań lekarzy w kontekście reklamy oraz ich działalności. Od stycznia 2025 r. Kodeks Etyki Lekarskiej obowiązuje w zmienionym brzmieniu, zgodnie z którym reklama usług medycznych w Internecie jest legalna – pod pewnymi warunkami.
- Zgodność z etyką lekarską – każda reklama usług medycznych musi być w 100% zgodna z Kodeksem Etyki Lekarskiej. Niedopuszczalne jest wprowadzanie odbiorców w błąd. Obowiązuje zakaz reklamy w postaci obietnic: podmiot medyczny nie może gwarantować znakomitych efektów leczenia ani zapewniać, że pacjent uniknie powikłań. Podawane informacje powinny być oparte na udokumentowanych danych.
- Ochrona danych osobowych – przetwarzanie danych osobowych pacjentów podlega określonym przepisom. Dlatego bez zgody pacjentów nie można wykorzystywać ich danych do celów marketingowych. Wszelkie działania promocyjne muszą spełniać wymogi RODO.
- Reklama kontrowersyjna – Internet umożliwia dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, ale to wiąże się z ryzykiem wzbudzenia kontrowersji. Jeżeli reklama podmiotu medycznego będzie wzbudzać wątpliwości lub negatywne emocje, internauci mogą udostępniać ją dalej, co stanowi problem wizerunkowy i prowadzi do dezinformacji. Marketing medyczny należy więc prowadzić bardzo ostrożnie, gdyż jeden mały błąd potrafi być poważny w konsekwencjach.
Zobacz nasz wpis o legalnym pozycjonowaniu centrum medycznego: Kliknij i przeczytaj
Marketing usług medycznych w 10 krokach
Proces skutecznego docierania do pacjentów może odbywać się z użyciem rozmaitych metod. Jako agencja marketingu medycznego, zebraliśmy najważniejsze zasady reklamowania usług online i przedstawiamy je w dziesięciu punktach. Jeśli zastanawiasz się, jak powinien wyglądać efektywny, a jednocześnie legalny marketing w usługach medycznych, zapoznaj się z prezentowanymi wskazówkami i wybierz strategie marketingowe dla siebie! Po ich wdrożeniu natychmiast odczujesz pozytywne skutki promocji internetowej.
1. Stwórz firmową stronę internetową pod reklamy usług
Strona www to serce wszystkich działań reklamowych prowadzonych online. Zarówno reklamy sponsorowane, jak i promocja w organicznych wynikach wyszukiwania będą sprowadzać potencjalnych klientów właśnie na Twoją stronę internetową. Po kliknięciu w link lub reklamę, użytkownik zostanie przekierowany na witrynę reklamodawcy. Od tego, co zastanie na miejscu zależy efekt promocji. Przygotowanie nowoczesnej, przejrzystej i atrakcyjnej strony jest zatem podstawą – fundamentem, bez którego dalsze kroki nie będą możliwe.
System do rezerwacji online
Na stronie internetowej placówki medycznej powinny się znaleźć informacje kontaktowe. Obowiązkowo numer telefonu, a najlepiej również formularz rejestracji online dla pacjentów. Jest to system, który umożliwi pacjentom wygodne umówienie wizyty przy pomocy kilku kliknięć, co znacznie zwiększy liczbę rezerwacji dokonywanych przez internet. Internauci cenią sobie swój czas – mogąc umówić się do specjalisty w dogodnym dla siebie terminie, na pewno skorzystają z tej opcji.
Adres i mapa dojazdu
Szczególnie przydatna dla użytkowników jest mapka ze wskazówkami dojazdu do Twojej placówki medycznej, a także wzmianka na temat parkingu. Wielu pacjentów korzysta z komunikacji miejskiej, dobrze więc wspomnieć o odległości od najbliższego przystanku autobusowego / tramwajowego. Potencjalni klienci powinni w kilka sekund znaleźć na stronie adres. Ciekawym rozwiązaniem jest przypięcie pinezki z lokalizacją na mapie Google.
Opis i cennik usług medycznych
Podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie oraz rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Pacjenci lubią mieć szansę spokojnego zapoznania się z ofertą i cenami usług. W interesie reklamodawcy jest umieszczenie na stronie www szczegółowego cennika, który pozwoli zorientować się w kosztach i uniknąć niezręcznej sytuacji podczas wizyty w placówce. Warto rozważyć utworzenie dedykowanej zakładki, w której pojawią się informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń wraz z cennikiem. Strona internetowa musi być użyteczna. Nie zalecamy ukrywania informacji dotyczących cen zabiegów, konsultacji ze specjalistami ani innych świadczonych usług.
Prezentacja zespołu specjalistów, świadczących usługi medyczne
Strona www przychodni, kliniki czy innej placówki z branży medycznej powinna zawierać kategorię, w której zainteresowani będą mogli sprawdzić, kto świadczy poszczególne usługi. Bardzo dobrym pomysłem na marketing placówek medycznych jest umieszczenie na stronie informacji o wszystkich zatrudnionych specjalistach, wraz ze zdjęciem, opisem specjalizacji, wzmianką o posiadanych dyplomach czy certyfikatach. Miejsce na te informacje jest w dedykowanej zakładce, np.: zespół, o nas, o przychodni, poznaj naszych lekarzy itp. Pacjenci zasługują na czytelny komunikat na temat osoby, której powierzą własne zdrowie. Wizytówki specjalistów budują zaufanie do placówki.
Zdjęcia kliniki i wnętrz gabinetów
Pacjent, który płaci za prywatne usługi medyczne, oczekuje, że badania i zabiegi będą wykonywane z użyciem najnowocześniejszego sprzętu. Profesjonalnie wyposażone gabinety przyciągają klientów, a nie ma lepszego miejsca na prezentację wnętrz, niż strona internetowa placówki. Zadbaj o to, by w galerii znalazły się wysokiej jakości zdjęcia ukazujące sprzęt, na którym na co dzień pracujecie, a także kilka ujęć gabinetów, poczekalni i rejestracji. Daj pacjentom możliwość zobaczenia, jak wygląda miejsce, do którego zamierzają się udać, aby skorzystać z usług medycznych.
2. Przeprowadź optymalizację strony pod kątem SEO
Udało Ci się utworzyć stronę www – świetnie! Część najtrudniejszej pracy już za Tobą. Czas zacząć promować usługi medyczne oraz przyciągać do siebie potencjalnych pacjentów. Kluczowa jest tutaj optymalizacja, czyli techniczne udoskonalenie witryny i przygotowanie jej pod efektywny marketing. Użyteczna strona umożliwi skuteczne pozycjonowanie lokalne i inne działania, prowadzone w ramach marketingu medycznego. Kwestie SEO potraktuj poważnie, ponieważ mają one istotny wpływ na pozycję strony w wynikach Google. Bezbłędnie zoptymalizowana witryna będzie przyjemna w użytku dla Twoich pacjentów, a także dobrze oceniana przez Googlebota. Zajmuje się on indeksowaniem stron internetowych: gromadzi informacje o ich zawartości, a następnie decyduje, które powinny zająć wyższe miejsca w rankingu.
Wybierz lokalne frazy kluczowe pod pozycjonowanie strony usługowej
Reklama usług medycznych bazuje na frazach kluczowych. Ich wyboru dokonuje się w oparciu o audyt SEO i analizę konkurencji. Branża medyczna może się reklamować w ograniczonym stopniu, więc wyłonienie trafnych słów kluczowych ma ogromne znaczenie. Na ich podstawie możliwe będzie opracowanie wartościowych treści na stronę i media społecznościowe. W oparciu o keywords prowadzi się też content marketing medyczny oraz działania marketingowe w Google Ads. Analiza słów kluczowych rozpoczyna szereg prac optymalizacyjnych, a co za tym idzie, należy poświęcić jej szczególną uwagę.
Przykładowe frazy dla branży usług medycznych
Słowo kluczowe | Średnia miesięczna liczba wyszukań |
---|---|
poradnia zdrowia psychicznego | 9900 |
przychodnia zdrowie | 8100 |
centrum medyczne Warszawa | 7600 |
przychodnia Wrocław | 3400 |
poradnia rehabilitacyjna | 2400 |
prywatny szpital Kraków | 210 |
marketing usług medycznych | 50 |
Usługi medyczne są świadczone lokalnie. To oznacza, że pacjent z Wrocławia nie będzie zainteresowany zabiegiem stomatologicznym w Warszawie. Podobnie klient zamieszkujący miasto stołeczne, raczej nie przyjedzie na badania krwi do stolicy Dolnego Śląska. Promocję swoich usług medycznych powinieneś prowadzić lokalnie. Skup się na tym, aby optymalizacja była skupiona na bliskiej okolicy Twojej placówki. Właśnie tam, w niedalekim sąsiedztwie czekają potencjalni klienci, którzy mogą skorzystać z oferowanych usług. Stawiaj na pozyskanie realnych pacjentów, a nie fikcyjnych person z drugiej części kraju.
Zapamiętaj--> Odczuwalne efekty utrzymujące się przez długie miesiące są możliwe, pod warunkiem odpowiednio przeprowadzonej optymalizacji strony internetowej i trafnemu dopasowaniu lokalnych fraz kluczowych. Strategia na marketing dla lekarzy i placówek medycznych powinna bazować na analizie SEO. Nigdy nie należy działać na oślep! Solidny fundament sprawi, że reklama będzie się opłacać.
Przygotuj teksty optymalizacyjne z opisem świadczonych usług
Strona internetowa podmiotu medycznego musi dostarczać użytkownikom informacji, które nie mogą mieć cech reklamy. Do tego zadania opłaca się wykorzystać teksty SEO. Zastanów się, czego szukają na Twojej stronie użytkownicy – potencjalni klienci – i postaraj się wyjść naprzeciw ich potrzebom. Bardzo ważnym elementem w zakresie marketingu usług medycznych, jest opis świadczonych usług.
- Pełna oferta badań, zabiegów, konsultacji oraz dostępnych form leczenia pozwoli zainteresowanym dowiedzieć się więcej i być może zachęci ich do zarejestrowania wizyty.
- Treści należy w umiejętny sposób nasycić frazami kluczowymi, co przełoży się na efekt w postaci wzrostu pozycji strony w Google.
- Skuteczny marketing treści wyróżnia się zrozumiałym językiem, więc piszmy tak, aby pacjenci chcieli to przeczytać.
Pamiętajmy, że zabroniona jest reklama leków przez lekarzy, a promocja usług medycznych wymaga przestrzegania konkretnych zasad. Informujmy – ale nie namawiajmy internautów do skorzystania z oferty. Rzetelnie opiszmy usługi, lecz unikajmy zwrotów bezpośrednio zachęcających i wartościujących. Profesjonalne teksty optymalizacyjne ukażą Cię jako eksperta w swojej dziedzinie i uświadomią odbiorców, że warto skorzystać z usług, które świadczysz. Taki efekt da się osiągnąć bez naginania Kodeksu etyki lekarskiej.
Zleć sesję zdjęciową gabinetu i zespołu: optymalizacja grafik
Skuteczny marketing branży medycznej to również zdjęcia, które pozwolą Twoim pacjentom przekonać się na własne oczy, kto będzie przeprowadzał badanie lub zabieg. Nie jest to typowa reklama lekarzy, lecz nowoczesna forma nawiązania kontaktu z klientem i stworzenia relacji na linii placówka – pacjent. Użytkownicy sieci w większości są wzrokowcami. Obecność zdjęć ułatwia im podjęcie decyzji o skorzystaniu z oferowanych usług.
Każda grafika, która zostanie opublikowana na stronie internetowej placówki medycznej, powinna zostać zoptymalizowana. Dotyczy to zarówno zdjęć zespołu lekarzy specjalistów, pielęgniarek i rejestratorek medycznych, jak też wnętrz gabinetów czy budynku z zewnątrz. Właściwa optymalizacja grafik ma znaczenie dla rankingu Google. Warto zadbać o uzupełnienie nazw plików i atrybutów alt zgodnie z wybranymi frazami kluczowymi. Istotny jest także format plików oraz rozmiar zdjęć (zbyt duże pliki graficzne będą spowalniać działanie całej witryny).
Zadbaj o wygodę osób, odwiedzających Twoją stronę: postaw na RWD
Biznes medyczny powinien mieć nienaganny wizerunek w Internecie. Jeżeli osoba odwiedzająca stronę przygodni czy kliniki napotka na niej problemy techniczne, prawdopodobnie prędko ją opuści. Takiej sytuacji można zapobiec, wdrażając na stronę technologię RWD (Responsive Web Design). Responsywna strona internetowa jest elastyczna: automatycznie dopasowuje się do ekranów o różnych rozdzielczościach. Dzięki RWD tę samą zawartość można komfortowo przeglądać na smartfonie, tablecie, komputerze stacjonarnym i laptopie. Na stronie, która jest responsywna, układ poszczególnych elementów będzie się zmieniał adekwatnie do wymiarów ekranu. Tworząc strategię na marketing placówki medycznej, koniecznie zadbaj o RWD. W przeciwnym razie stracisz wielu potencjalnych klientów!
3. Wykorzystaj potencjał reklam Google Ads
Gabinet lekarski, przychodnię, a nawet cały szpital można reklamować z pomocą kampanii Google Ads. Są to płatne reklamy (z oznaczeniem 'Sponsorowane’), które pojawiają się na szczycie listy wyników wyszukiwania. Widzą je osoby z podanej grupy docelowej, wpisujący w Google zapytanie, pasujące do fraz kluczowych. Reklamodawca może ustalić dowolny obszar promocji, np. miasto albo dzielnicę, co umożliwia kierowanie lokalne = dotarcie do pożądanych odbiorców. Sponsorowana reklama dla lekarzy wymaga odpowiedniej konfiguracji i regularnego uzupełniania budżetu na promocję. Najlepiej, gdy nad kampanią czuwa agencja marketingu medycznego. Wtedy efekty są skrupulatnie monitorowane. Specjalista Google Ads na bieżąco dostosowuje stawki za kliknięcie, reaguje na działania konkurencji i udoskonala reklamy.
Promocja usług medycznych w Google Ads – zalety
- ekspresowe efekty – reklama dla lekarzy będzie widoczna od razu po włączeniu
- pełna kontrola nad danymi i budżetem – panel umożliwia śledzenie przebiegu kampanii
- pomoc w budowie świadomości marki – reklama sponsorowana zwiększa rozpoznawalność
- bezpośredni wpływ na pozycję w wyszukiwarce – treści reklamowe ukażą się na samej górze Google
- wysoki zwrot z inwestycji w reklamy – średnio 200%
Marketing placówki medycznej w Google Ads – wady
- ograniczenia w kampanii – odnośnie liczby znaków w nagłówkach i adresie URL
- błędy mogą być bardzo kosztowne – kampanię reklamową należy stale nadzorować
- wymagana pomoc specjalistów – marketing w branży medycznej musi być zgodny z prawem
- czasochłonne przygotowanie promocji – reklamy wymagają przygotowania złożonej strategii
- krótkotrwałe rezultaty – sponsorowana reklama dla lekarzy wyświetla się, dopóki jest na nią budżet
Dobór kampanii reklamowych a marketing usług medycznych
Nie wszystkie reklamy w marketingu medycznym w Google są dozwolone. Wybierając rodzaj kampanii należy się upewnić, że treści promocyjne nie zostaną zbanowane. Najbezpieczniejszym i jedynym pewnym wyborem są reklamy tekstowe – kampanie Search. Zdecydowanie należy unikać reklam w sieci wyszukiwania oraz kampanii remarketingowych. Z czasem można zaryzykować z uruchomieniem kampanii Performance Max, lecz wiąże się to z pewnym ryzykiem zbanowania. Realizując strategię na medyczny marketing w Google Ads dobrze jest zwrócić się po pomoc do specjalistów. W ramach takiej współpracy wystarczy zasilać budżet reklamowy i opłacać prowizję za prowadzenie kampanii. Cały trud związany z utworzeniem, uruchomieniem oraz skonfigurowaniem reklam sponsorowanych, będzie leżał po stronie zleceniobiorcy. Agencja marketingu medycznego trafnie dobierze rodzaj kampanii, osiągając znakomite efekty w bardzo krótkim czasie.
Targetuj reklamy usług do odpowiednich grup odbiorców
Treść i forma promocji sponsorowanej mają ogromny wpływ na powodzenie całej kampanii. Jednak to od kierowania reklam zależy, czy dotrą one do odpowiednich odbiorców. Chcąc zadbać o marketing usług zdrowotnych świadczonych w klinice czy przychodni, należy więc przeprowadzić dokładną selekcję grupy docelowej. Wyróżniamy różne techniki targetowania treści reklamowych, w tym m. in. targetowanie demograficzne, geograficzne, behawioralne i kontekstowe. Ciekawy jest również retargeting polegający na pokazywaniu reklam osobom, które wcześniej miały już kontakt z marką, np. przeglądały stronę kliniki, ale nie zarezerwowały terminu wizyty.
- Kto jest zainteresowany Twoją ofertą?
- Szukasz kobiet, mężczyzn, a może rodzin z małymi dziećmi?
- Twój potencjalny klient to osoba w młodym czy podeszłym wieku?
- Mieszkaniec Wrocławia, Poznania, Łodzi, Legnicy?
Odpowiedzi na tego typu pytania mają duże znaczenie. Od tego, jak pokierujesz reklamy Google Ads, będzie bowiem zależał przebieg całej kampanii. Skup się na tym, aby Twoja promocja trafiła do faktycznie zainteresowanych osób, a nie przypadkowych użytkowników internetu. Reklamy muszą być zgodne z potrzebami internautów. Precyzyjne targetowanie poprawi skuteczność działań, pozwoli zapobiec przepalaniu środków i przełoży się na efektywność komunikacji z klientami.
4. Prowadź social media: marketing medyczny na Facebooku
80% użytkowników mediów społecznościowych szuka na nich informacji, związanych ze zdrowiem. Wyszukiwanie informacji o lekarzach, szpitalach i ogólnej opieki zdrowotnej na Facebooku, stało się już normą. Rekomendacje oraz opinie pacjentów na platformach społecznościowych mają wielką moc – podobnie treści, publikowane na fanpage’ach placówek medycznych. Społeczność uwielbia przeglądać newsy, zdjęcia i artykuły, zamieszczane przez podmioty medyczne. Jest to wystarczający powód, aby wykorzystać social media (a w szczególności platformę Facebook) do promocji swojego biznesu z branży medycznej.
Trzeba podkreślić, że popularne serwisy społecznościowe opracowały własne regulaminy, określające dopuszczalne formy placówek medycznych, reklamy leków i suplementów diety. Facebook umożliwia reklamowanie się firmom usługowym, lecz emitowane reklamy nie mogą sugerować negatywnej samooceny ani się do niej przyczyniać. Trzeba uważać na reklamy promujące produkty dietetyczne, operacje oraz zabiegi medycyny estetycznej i usługi związane z korekcją płci. Tu kluczowe będzie targetowanie do osób, które ukończyły 18 lat. Marketing produktów medycznych na Facebooku jest zatem możliwy, ale jeśli chcesz prowadzić go zgodnie z zasadami platformy, musisz bezwzględnie przestrzegać regulaminu. Nie zapominaj, że lekarzy obowiązuje zakaz reklamy – również w social mediach. Możesz natomiast prowadzić marketing biznesowy o charakterze informacyjnym, bezpośrednio dotyczącym Twoich usług. Dzięki takiej reklamie na pewno przyciągniesz do siebie wielu followersów – przyszłych klientów.
5. Twórz wartościowy content marketing dla lekarzy
Treści, które niosą ze sobą wartość edukacyjną, mogą w dużym stopniu zwiększyć zaufanie do Twojej marki oraz wesprzeć proces pozycjonowania strony. Publikuj je na firmowym blogu, w social mediach oraz na portalach tematycznych. W ten sposób będziesz puszczać w świat ekspercką wiedzę i przyciągać do siebie realnie zainteresowanych obserwatorów. Jeśli chodzi o content marketing branża medyczna mierzy się z licznymi ograniczeniami w tym zakresie. Zamiast stosować nachalne, zabronione taktyki pozyskiwania klientów, skup się na budowaniu silnej marki, która ma do zaoferowania wysokiej jakości usługi. Dziel się posiadaną wiedzą, publikując różnego rodzaju unikalne treści poradnikowe.
Rada ekspertów z Afterweb: opracowując artykuły, raczej nie korzystaj z pomocy sztucznej inteligencji. Chat GPT może wesprzeć proces automatyzowania treści – Ty natomiast potrzebujesz fachowych publikacji, jakie może napisać wyłącznie doświadczony specjalista. Czat stworzony przez OpenAI wciąż popełnia liczne błędy, na które szanujący się podmiot medyczny nie może sobie pozwolić. Zachęcamy, aby prowadzić marketing w usługach medycznych bez angażowania sztucznej inteligencji. Jej możliwości lepiej wykorzystać na innych etapach promocji.
6. Opracuj strategię link buildingu: reklama usług medycznych na portalach branżowych
Organiczna promocja usług komercyjnych nie obejdzie się bez pozyskiwania odnośników z innych portali internetowych. Każda pozycjonowana strona potrzebuje wsparcia z zewnątrz – im więcej portali będzie linkować do Twojej strony, tym lepsze efekty pozycjonowania. Jak wymyślić strategię na link building, która pozwoli skutecznie prowadzić marketing usług zdrowotnych? Wystarczy zatrudnić doświadczonych specjalistów SEO. Znajdziesz ich u nas!
Link Building dla placówek medycznych, który przynosi efekty to:
- naturalne linkowanie i zróżnicowane anchory (w tym: Exact Match Anchor EMA, Anchor Brand i Naked URL)
- systematyczne działania (rekomendujemy pozyskiwanie ok. 10 linków miesięcznie)
- odnośniki wysokiej jakości (każdy link powinien pochodzić ze sprawdzonego źródła)
- unikanie spamu (lepiej unikać linkowania z 'wymarłych' forów internetowych)
- zachowanie umiaru (Google źle ocenia gwałtowne przyrosty nienaturalnych linków)
- starannie dobrane strony (poradniki i artykuły gościnne warto publikować w miejscach powiązanych tematycznie, np. serwisach medycznych, portalach oraz internetowych czasopismach dla lekarzy i pacjentów)
7. Dodaj profil firmy w Google – marketing dla placówki medycznej
Wizytówka w Google Moja Firma jest wirtualną formą przedstawienia się potencjalnym pacjentom, przeglądającym mapy internetowe. Jej założenie jest darmowe i stanowi wsparcie dla procesu pozycjonowania stron. Profil GMF na pewno się przyda niezależnie od tego, jaką placówkę medyczną prowadzisz. Z tej formy reklamy można skorzystać realizując marketing farmaceutyczny, marketing usług pielęgniarskich, a także marketing produktów medycznych i ogólnie pojmowany marketing usług medycznych. Warto podzielić się z odbiorcami najważniejszymi informacjami, do których zaliczamy nazwę placówki, jej adres, godziny otwarcia oraz formy kontaktu: e-mail czy numer telefonu.
Co więcej, pozycjonowanie w mapach Google pozwala na zaznaczenie obecności w miejscu, chętnie odwiedzanym przez użytkowników. Pozwól pacjentom na wizualne odnalezienie dokładnej lokalizacji Twojego gabinetu bądź kliniki. To przełoży się na zwiększenie widoczności wśród osób, przebywających w pobliskiej okolicy. Bardzo często zainteresowani usługami medycznymi szukają ich właśnie na mapach – wygodny dojazd do placówki jest ważnym czynnikiem, mającym wpływ na decyzję o zarezerwowaniu terminu wizyty.
Wśród korzyści, jakie daje reklama usług medycznych w Google Moja Firma, znajdują się:
- szersze rozpowszechnienie dostępności usług; pielęgniarskich, świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, leczenia stomatologicznego, zabiegów medycyny estetycznej, opieki psychiatrycznej i leczenia szpitalnego.
- owocna promocja placówek; dobrze zoptymalizowana wizytówka GMF wspiera proces podbijania rynku opieki zdrowotnej i pozyskiwania kolejnych pacjentów. Jej prowadzenie i uzupełnianie nie wiąże się z żadnymi kosztami.
- zwiększenie widoczności oferowanych usług medycznych w sieci; zanim strona placówki zostanie wypozycjonowana, użytkownicy wyszukiwarki będą mogli na nią trafić z poziomu Map Google, przeglądając interesujące ich lokalizacje .
- budowa pozytywnego wizerunku wśród pacjentów; profil placówki medycznej w Google Moja Firma zawiera przydatne informacje, w tym zdjęcia oraz opinie Google, wystawiane przez klientów. Są one publiczne i każdy może się z nimi zapoznać.
8. Zwiększaj świadomość marki, wykorzystując filmy wideo i podcasty
Biznes medyczny powinien rozwijać się adekwatnie do potrzeb i oczekiwań współczesnych internautów. Dlatego coraz więcej specjalistów decyduje się aktywnie udzielać na YouTube, Spotify i w social mediach. Nagrywając wartościowe podcasty oraz krótkie filmiki (również te o charakterze żartobliwym), można zjednać sobie wielu odbiorców i zdobyć kolejnych klientów. Jeśli chcesz prowadzić marketing medyczny w formie wideo, zacznij od strategicznego zaplanowania promocji. Przyda się przemyślany harmonogram publikacji, zwłaszcza gdy masz zamiar nagrywać Reelsy na Instagram. Regularne dodawanie nowych treści angażuje odbiorców i zwiększa zasięgi.
9. Zachęcaj swoich pacjentów do wystawiania opinii i recenzji
Ponad połowa pacjentów korzystających z usług placówek prywatnych, czyta internetowe opinie i komentarze dotyczące konkretnej firmy. Nikt nie wybierze się na zabieg laserowej operacji oczu czy leczenie implantologiczne do przypadkowej kliniki. Gruntowny research może przynieść odpowiedzi na wiele pytań i wspomóc podjęcie ostatecznej decyzji. Prowadząc medyczny marketing, zwracaj się bezpośrednio do pacjentów z prośbą o wystawienie opinii po wizycie. Skuteczną zachętą do napisania recenzji jest zachęta w postaci Newslettera (email marketing). Pamiętaj, że nie wolno Ci oferować pacjentom rabatów ani zniżek na kolejne usługi w zamian za napisanie pozytywnego komentarza! Popularne serwisy, jak ZnanyLekarz.pl po odbytej wizycie automatycznie wysyłają do pacjenta wiadomość e-mail lub SMS z prośbą o ocenę specjalisty. Pozytywne recenzje zebrane z Gogole Moja Firma, Facebooka i innych serwisów, warto odpowiednio wyeksponować na swojej stronie internetowej.
10. Przestrzegaj przepisów, dotyczących reklamy usług medycznych
W tym wpisie wielokrotnie wspominaliśmy o zakazie reklamy, dotyczącym promowania usług medycznych. Zgodnie z prawem, placówki medyczne nie mogą się reklamować, a jedynie informować o prowadzonej działalności. Istnieje natomiast wiele legalnych i ogólnodostępnych form promocji, umożliwiających zaprezentowanie usług bez naruszenia przepisów prawa.
Najważniejsze zasady wymagające zapamiętania:
- Promocja musi być zgodna z Kodeksem Etyki Lekarskiej (KEL)
- Reklamodawca nie może narzucać swoich usług pacjentom
- Lekarz nie może zapewniać o skuteczności oferowanych usług
- Niedopuszczalne jest informowanie o jakości sprzętu medycznego
- Zabronione są metody nieuczciwej konkurencji
- Żadne z udostępnianych informacji nie mogą mieć znamion reklamy
Agencja marketingu medycznego – pomoc w promocji usług zdrowotnych
Branża medyczna wymaga nieszablonowej promocji. Szpitale, kliniki, gabinety lekarskie i przychodnie nie mogą nakłaniać potencjalnych klientów do skorzystania z ich usług. Bardzo łatwo więc o popełnienie kosztownego błędu – za naruszenie ograniczeń można otrzymać karę pieniężną lub w postaci obniżenia pozycji strony w rankingu Google. Dla pewności, że wszystkie treści promocyjne są zgodne z prawem, a prowadzony marketing usług medycznych w żaden sposób nie łamie zakazu reklamy, zleć reklamę profesjonalistom! Branża medyczna stanowi ważny sektor naszych Klientów – z chęcią zajmiemy się promocją również Twojej placówki.
Mamy pokaźne doświadczenie w prowadzeniu kampanii, opartych na dozwolonych komunikatach reklamowych. Specjalizujemy się w skutecznym docieraniu do wskazanych grup docelowych. Potrafimy przekonująco informować pacjentów o zakresie świadczonych usług medycznych, bez stosowania zakazanych zwrotów i form. Realizujemy marketing usług zdrowotnych, który skupia się na budowaniu silnych relacji, opartych na wzajemnym zaufaniu. W tym tkwi sekret udanej promocji placówki medycznej. Zaufaj specjalistom i nie przejmuj się ograniczeniami! Opracujemy unikalną strategię na marketing medyczny, dopasowany do Twoich indywidualnych potrzeb.
Cennik usług reklamowych dla branży medycznej
Internetowa promocja placówek zdrowotnych z wykorzystaniem działań SEO i Google Ads przynosi rewelacyjne efekty. Pojawia się pytanie o koszt tych usług – z jakim wydatkiem powinien się liczyć właściciel gabinetu lekarskiego lub przychodni, wymagającej reklamy? Nasza agencja marketingu medycznego przygotowała cenniki, które oddajemy do wglądu wszystkim zainteresowanym. Sprawdź, jakie pakiety oferujemy placówkom z branży medycznej i zamów jeden z nich nawet dziś! W razie kłopotów z wyborem, pozostajemy do Twojej dyspozycji.
Ile kosztuje reklama usług medycznych w Google Ads?
Współpracując z naszą agencją, niczym nie ryzykujesz. Zawieramy umowę na czas nieokreślony – to oznacza, że Klienci są z nami z powodu zadowalających efektów, a nie wiążącego zobowiązania. Reklama Twoich usług medycznych może pojawić się w Google już na drugi dzień od rozpoczęcia współpracy. Po tygodniu zostanie przez nas w pełni skonfigurowana, zacznie działać 'na pełnych obrotach’ i zbierać pierwsze opłacalne kliknięcia. Jeżeli liczysz na szybki zwrot środków, zainwestowanych w marketing medyczny, promocja sponsorowana będzie najlepszym wyborem. Na dobry początek współpracy otrzymasz kupon (1000 zł lub 1200 zł) do wykorzystania na reklamy w Google Ads.
Cennik Google Ads
Na start otrzymasz od nas kupon o wartości 1 000 zł.
ZamawiamNa start otrzymasz od nas kupon o wartości 1 200 zł.
ZamawiamNa start otrzymasz od nas kupon o wartości 1 200 zł.
ZamawiamNa start otrzymasz od nas kupon o wartości 1 200 zł.
ZamawiamIle kosztuje organiczna reklama usług medycznych?
Pozycjonowanie strony, na której prezentujesz usługi medyczne, to najbardziej skuteczna forma długofalowej reklamy internetowej. Im więcej fraz kluczowych wybierzemy na start, tym krótszy będzie czas oczekiwania na pierwsze efekty. Tu również proponujemy umowę na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia, która jest dla Ciebie gwarancją bezpieczeństwa. Medyczny marketing usług prowadzimy na frazy lokalne. W zależności od tego, jak duża jest dana placówka, proponujemy jeden z czterech pakietów:
Cennik pozycjonowania stron
Postaw na marketing usług medycznych i zdobywaj nowych klientów przez Internet
Masz szansę stworzyć mocny wizerunek eksperta w swojej dziedzinie oraz przyciągnąć do siebie dziesiątki klientów. Wystarczy, że podejmiesz odpowiednie działania i kompleksowo wdrożysz strategię na marketing medyczny. Nie zwlekaj z promocją, ponieważ Twoja konkurencja właśnie w tym momencie opracowuje metody pozyskiwania pacjentów. Sytuacja w Google ulega dynamicznym zmianom – firma, której dziś nie widać w wyszukiwarce, jutro może pojawić się na pierwszej pozycji. Podejmij decyzję o wypromowaniu swojej strony internetowej i bądź świadkiem napływu Klientów! Im dłużej stoisz w miejscu, tym bardziej jesteś w tyle. Każdy kolejny dzień czekania z rozpoczęciem promocji jest sporą stratą dla Twojego biznesu. Wyślij do nas zapytanie, a w ciągu 24h przygotujemy niezobowiązującą wycenę i propozycję na marketing usług medycznych, które świadczysz.
Legalny marketing medyczny – podsumowanie
Zaznacz swoją obecność w Internecie, a zaobserwujesz szereg pozytywnych zmian. Gdy Twoja strona www zacznie przyciągać nowych użytkowników, nie będzie już odwrotu – czy jesteś gotowy na intensywny rozwój firmy? Jeśli tak, skorzystaj z naszej autorskiej strategii na marketing placówek medycznych. Możemy połączyć pozycjonowanie z reklamami w Google Ads, tworząc dla Ciebie dwupoziomową promocję o wysokiej skuteczności. Zainteresowany? Porozmawiajmy o Twoich biznesowych potrzebach!
Jako osoba z wieloletnim doświadczeniem medycznym, polecam artykuł wszystkim znajomym po fachu. Skuteczny marketing to obecnie podstawa, jeżeli chce się jakkolwiek zaistnieć. Osobiście reklamuję swój gabinet w Google Ads. Ludzi potrzebujących usług medycznych jest wielu. Jednak aby z nich skorzystać, muszą się oni dowiedzieć, że gdzieś w pobliżu jest medyk, który służy pomocą i może ich przyjąć nawet tego samego dnia.
Przeglądając internet widzę masę reklam powiązanych z usługami medycznymi. Ostatnio wyskakują mi gabinety rehabilitacji, bo jakimś cudem algorytm wie, że miałem kontuzję. Nie wiadomo, czy się śmiać czy bać. Ale od technologii nie uciekniemy! Dobrze, że są tak duże możliwości reklamowe dla każdej branży.
Akurat lekarz w reklamie to często spotykane zjawisko, a przynajmniej tak się wydaje większości osób :)) Przecież w reklamach grają aktorzy, lekarz nie może reklamować leków.