Chcesz sprzedawać przez internet? Zacznij realizować strategię marketingową, która ułatwi klientom odnalezienie Twojego e-sklepu. Możesz zrobić to sam lub z pomocą agencji. W tym wpisie przybliżymy Ci działania marketingowe dla sklepu internetowego, rekomendowane dla nowoczesnych biznesów prowadzonych online. Przyjrzeliśmy się dziesiątkom strategii i chwytów reklamowych. Wiemy, co aktualnie działa, a od czego warto trzymać się z daleka. Poznaj najpopularniejsze trendy tego roku i zacznij wdrażać nowoczesne sposoby promocji, dzięki którym poszerzysz zasięgi i nawet kilkukrotnie zwiększysz sprzedaż!
- Jak zwiększyć sprzedaż e-commerce?
- Promocja na wiele sposobów, czyli nowoczesny marketing sklepu
- Silna strategia marketingowa dla sklepu internetowego: identyfikacja celów biznesowych
- Optymalny budżet na działania marketingowe sklepu internetowego
- Budowanie strategii obecności marki online
- Najczęściej zadawane nam pytania
Jak zwiększyć sprzedaż e-commerce?
W 2024 roku w branży e-commerce zaszło kilka intensywnych zmian, w efekcie których potencjał tego sektora znacznie wzrósł. Dziś niemal 15,5 miliona internautów w Polsce robi zakupy online. Według Digital Market Outlook, liczba użytkowników e-commerce w ciągu najbliższych 5 lat ma wzrosnąć do 20.1 miliona!
To oznacza ogrom użytkowników – Twoich potencjalnych klientów – szukających w sieci interesujących ich produktów. Jako właściciel e-biznesu, musisz przyciągnąć ich do siebie. Jak to zrobić? Kluczem jest dobrze prowadzony marketing sklepu internetowego.
Od czego najlepiej zacząć działania promocyjne?
Słusznym rozwiązaniem będzie opracowanie strategii, uwzględniającej wybrane kanały sprzedaży. Swoje produkty możesz reklamować / sprzedawać poprzez:
- własny sklep internetowy (sprzedaż bezpośrednia e-commerce),
- platformy zakupowe marketplace (np. Ceneo, Amazon, eBay),
- platformy społecznościowe (np. Facebook, Instagram),
- aplikacje mobilne (z tego kanału korzystają m.in. Biedronka, Lidl, Rossmann).
Zaskakująco skuteczna i coraz częściej wybierana okazuje się strategia multichannel, obejmująca kilka kanałów sprzedaży internetowej. Na popularności w 2024 r. zyskał również omnichannel marketing, który łączy kanały z zakresu sprzedaży tradycyjnej oraz online. Elastyczne podejście do potrzeb klientów ma pozytywne odbicie w sprzedaży. Postaw na wielokanałowy marketing sklepu internetowego, a na pewno zauważysz efekty!
Promocja na wiele sposobów, czyli nowoczesny marketing sklepu
Odnieść sukces w e-commerce nie jest łatwo. Do walki o tytuł lidera co roku stają dziesiątki sklepów z podobnym asortymentem i równie atrakcyjnymi cenami. Co decyduje o tym, w którym z nich klient dokona zakupu? Przede wszystkim widoczność w wynikach wyszukiwania. Dlatego tak duży nacisk należy kłaść na działania marketingowe – bez nich nikt nie znajdzie Twojego sklepu!
Ten rok obfituje w wielopoziomowe strategie działań, prowadzących do przyciągnięcia uwagi użytkownika z grupy docelowej. Aktualnie promocja dla e-commerce jest skoncentrowana na dokładnie określonym odbiorcy. Nie ma najmniejszego sensu inwestować w reklamę, która trafi do ogółu. Twój cel to pozyskanie internauty, zainteresowanego produktem z Twojego asortymentu. W dotarciu do potencjalnego klienta bardzo pomocne będą następujące działania marketingowe:
- promocja w Google Ads dla sklepów internetowych (reklamy sponsorowane),
- pozycjonowanie sklepu internetowego w Google (strategia SEO),
- social media marketing dla e-commerce (Facebook Ads, Instagram Ads),
- e-mail marketing dla sklepów online (Newsletter).
Sztuczna inteligencja jako wsparcie dla sklepów internetowych
Według prognoz dla branży e-commerce, w ciągu kilku najbliższych narzędzia AI będą kluczowe w obszarze obsługi klienta oraz sprzedaży. Bieżący rok to znakomity czas na rozkręcenie e-biznesu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Już teraz AI wprowadzana jest już do sklepów w formie chatbotów – czyli pomocnych doradców zakupowych, tzw. wirtualnych asystentów aktywnych 24/7. Coraz częściej w sklepach internetowych wdraża się też inteligentne wyszukiwarki produktów. Ich funkcja to dopasowanie wyników wyszukiwania do potrzeb użytkowników. Efekty są zadziwiające: dzięki przewidywaniu preferencji klientów, AI skutecznie zwiększa konwersję w sklepie internetowym.
Sztuczna inteligencja i marketing sklepów internetowych stanowią zgrany duet. Mimo to w 2024 roku przedsiębiorcy z branży e-commerce wciąż asekuracyjnie podchodzą do wdrożenia rozwiązań AI w swoim biznesie. Wiele narzędzi AI wymaga dopracowania pod kątem prawnym. Być może pierwszych sensownych regulacji doczekamy się jeszcze w tym roku. Przetestowanych i sprawdzonych nowości nie brakuje – z nich bez obaw można korzystać już teraz. W dzisiejszym świecie proces sprzedażowy przeprowadzany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji przebiega rewelacyjnie. Pod warunkiem, że wdrożone działania marketingowe sklepu internetowego nie będą przypadkowe, a nad ich przebiegiem będą czuwać specjaliści.
W jakich obszarach e-commerce zastosowanie AI ma szczególny sens? Są to między innymi:
- automatyzacja obsługi klienta i powtarzalnych procesów,
- analiza danych sprzedażowych,
- przewidywanie zachowań klientów,
- optymalizacja cen,
- rekomendacje produktów,
- cross-selling i up-selling,
- dostosowanie wyników wyszukiwania,
- tworzenie opisów produktów przez Chat GPT.
Silna strategia marketingowa dla sklepu internetowego: identyfikacja celów biznesowych
W handlu internetowym niezbędne jest ciągłe udoskonalanie strategii, pozwalającej zwiększać dochody i systematycznie pozyskiwać nowych klientów. Już na etapie planowania działań promocyjnych należy określić cele firmy. Zależnie od tego, w jakim segmencie rynku działa sklep, dobrane zostaną inne metody reklamy. W 2024 roku dużym uznaniem klientów cieszy się żywność ekologiczna, zdrowe mięso bez antybiotyków, eko owoce i warzywa. Dla sklepów oferujących taki asortyment warto uruchomić opcję same-day delivery, czyli dostawę tego samego dnia. Sklep online który wdroży taką funkcję, może na niej oprzeć działania marketingowe. Przemyślana logistyka to jedna z głównych składowych sukcesu sprzedażowego w sklepie internetowym.
Współcześni konsumenci uwielbiają być rozpieszczani – chcą wygodnie płacić, szybko otrzymywać przesyłki i bezproblemowo zwracać towary. Coraz chętniej korzystają z pomocy cyfrowych asystentów, np. voicebota, który umożliwia robienie zakupów przy użyciu głosu. Wielu klientów ceni sobie możliwość odraczania płatności (Pay Later) lub płacenia w ratach. Wybierając strategię na marketing dla sklepu internetowego wskazane jest uwzględnienie innowacyjnych form e-handlu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów można dostarczyć sobie więcej szans na skuteczną sprzedaż.
Optymalny budżet na działania marketingowe sklepu internetowego
Efektywne promowanie e-sklepu wymaga inwestycji w marketing. Koszt takiej usługi jest inny dla sklepów z różnych branż. Duży wpływ na ceny mają działania konkurencji – żeby docierać do klientów lepiej niż branżowi rywale, trzeba zapłacić za promocję więcej od nich. Tak działają reklamy sponsorowane Google Ads – dla których konieczne jest opracowanie indywidualnej strategii ustalania stawek. Również budżet na pozycjonowanie sklepu internetowego będzie zależny od tego, co robi konkurencja. Być może jest to firma, obecna w Google od wielu lat? Wówczas zakres usług trzeba dostosować tak, aby możliwie najszybciej nadrobić stracony czas. W określeniu realnego budżetu na działania marketingowe sklepu internetowego należy uwzględnić także średnie wydatki oraz przychody.
Przyjmuje się, że budżet nie powinien przekroczyć 20% przychodów, lecz jest to kwestia indywidualna. Czasem większa inwestycja w marketing bardzo się opłaca – wydatki te mogą szybko się zwrócić, przynosząc korzyści adekwatne do celów kampanii. Dla pewności, że budżet nie zostanie przepalony, a Ty osiągniesz oczekiwany sukces, w zakresie doboru strategii na marketing sklepu internetowego zaufaj profesjonalistom z naszej Agencji. Cennik usług Google Ads oraz cennik pozycjonowania udostępniamy online, ale o zakresie proponowanych działań decydujemy dopiero po zapoznaniu się z briefem i oczekiwaniami Klienta.
Budowanie strategii obecności marki online
Dobry plan strategiczny – tego potrzebujesz, żeby Twój sklep internetowy budził zaufanie klientów i generował zyski na zadowalającym poziomie. Nie obejdzie się bez działań, które sprzyjają budowaniu świadomości marki w sieci. Strategia na marketing sklepów internetowych musi uwzględniać branding na szeroką skalę. Warto wykorzystać tu różne rodzaje reklam sponsorowanych Google Ads, jednocześnie przeprowadzając kompleksowe pozycjonowanie sklepu. Przydatne będzie też zaznaczenie swojej obecności w mediach społecznościowych (social media marketing).
Zanim rozpoczniesz działania związane z marketingiem e-sklepu, określ grupę docelową i to, jak chcesz docierać do potencjalnych klientów. Co możesz im zaproponować, czym zdołasz przyciągnąć ich na swoją stronę i skłonić do podjęcia decyzji zakupowej – to ważne pytania, na które trzeba sobie odpowiedzieć.
Należy czujnie obserwować proces rozpraszania konsumentów na różnych kanałach sprzedażowych i dostosowywać swój biznes do zmian, zachodzących w branży. Marketing w sklepie internetowym dziś nie jest już tym, który znaliśmy w 2022 czy 2023 r. Przekształcenia związane z rozwojem sztucznej inteligencji i oczekiwaniami konsumentów są spore i nie da się od nich uciec. Teraz jest odpowiedni moment, aby otworzyć się na nowości i rozwijać sklep internetowy zgodnie z trendami, jakich dostarcza nam współczesny wirtualny świat.