Szczyt rankingu prowadzonego przez wyszukiwarkę Google to dziś marzenie niemalże każdego przedsiębiorcy, który inwestuje w skuteczne działania marketingowe. Właściciele stron WWW od wielu lat dążą do tego, aby ich indeksacja stała na najwyższym możliwym poziomie. Z problemem odpowiedniego umieszczenia w tym prestiżowym zestawieniu borykają się przede wszystkim firmy korzystające ze sklepów internetowych, które bardzo często są mocno rozbudowane, a ilość linków do podstron potrafi przekroczyć nawet kilka tysięcy. Świetnym rozwiązaniem w takim przypadku może okazać się plik sitemap XML, czyli mapa strony internetowej. To właśnie przy jej pomocy algorytmy wyszukiwarki Google są w stanie nie tylko szybciej, ale przede wszystkim skuteczniej docierać do wszystkich najważniejszych zasobów prowadzonego przez Ciebie portalu WWW.
Co to jest mapa strony?
Mapa strony, czyli popularna w środowisku internetowym sitemap, to plik stworzony w formacie XML bądź HTML, którego celem jest znaczące ułatwienie indeksowania rozbudowanych podstron. Mapa witryny charakteryzuje się zawartością wielu szczegółowych informacji o linkach, takich jak data ostatniej aktualizacji i ważność, co zauważalnie wpływa na widoczność i renomę portalu.
Mapa strony HTML czy sitemap XML. Podpowiadamy, które rozwiązanie wybrać
Sitemap może przybierać wiele form, jednak do najpopularniejszych od wielu lat należą pliki XML bądź HTML. W przypadku tego pierwszego rozwiązania, właściciel portalu internetowego spotka się z mapą o rozbudowanej strukturze, która jest dedykowana dla robotów wyszukiwarki Google. Zbiór wszystkich podstron portalu zawiera szczegółowe informacje nie tylko o adresach URL, ale również o dacie ostatniej aktualizacji, priorytecie linku czy częstotliwości dokonywanych zmian. Sitemap w formacie HTML stanowi natomiast mapę strony przeznaczoną przede wszystkim dla jej użytkowników. Pomaga ona w łatwym odnalezieniu się na stronie. Odpowiednio stworzona mapa będzie również współczynnikiem wspierającym UX. Warto o to zadbać, ponieważ Google od wielu lat docenia portale proste w użytkowaniu, które cieszą się niskim współczynnikiem odrzuceń. Jak widać, korzystanie z sitemap niesie za sobą ogrom korzyści, które pozytywnie wpłyną na renomę prowadzonej przez Ciebie witryny w sieci.
Obecność pliku sitemap XLM a pozycjonowanie stron internetowych
Z mapą strony XML bądź HTML bardzo często można spotkać się w przypadku pozycjonowania portalu w wyszukiwarce Google. Wbrew wszelkim opiniom, dodanie pliku sitemap do struktury nie będzie miało bezpośredniego wpływu na wzrost pozycji w wynikach prezentowanych przez giganta ze Stanów Zjednoczonych. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że obecność sitemap nie jest jednym z wielu czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Mapa strony internetowej będzie olbrzymim ułatwieniem dla algorytmu, który dzięki obecności takiego pliku może przeanalizować wszystkie podstrony prowadzonego przez Ciebie portalu. To mocno zwiększa szansę na poprawne zaindeksowanie. Wirtualna mapa witryny daje również możliwość dodania priorytetów czy nawet częstotliwości aktualizacji danego zasobu. Jak wiadomo, Googlebot pozytywnie ocenia podmioty regularnie odświeżane. To właśnie z tego powodu warto zadbać o cykliczne prowadzenie choćby firmowego blog a bądź zakładki aktualności. Obecność pliku sitemap XML pozwala także dodać adresy wszystkich grafik, poprawiając tym samym widoczność strony w usłudze Google Grafika.
Dzięki za informacje. Mam nadzieję, że podane wskazówki przyczynia się do zwiększenia indeksacji podstron.
Rozumiem, że stare strony również zostaną odświeżone w indeksie?
Tak, jeśli jest stara strona, która nigdy nie miała pliku sitemap i podłączenia Google Search Console zostanie wpięta w GSC oraz zostanie wgrany plik mapy to Google Bot-y powinny odświeżyć indeks starej strony oraz jej podstron pobierając zawartość sitemapy i wskazanych w niej adresów podstron.