Dziś praktycznie każdy biznes ma swoją stronę w sieci. Ty zapewne też. Większość klientów poszukuje pożądanego produktu lub usługi najpierw w Internecie poprzez wyszukiwarkę. Dlatego warto mieć świadomość, jak bardzo ważna jest wysoka pozycja strony w Google.pl i co ma najistotniejszy wpływ na zajmowane w niej miejsce.
Wynik wyszukiwania słów kluczowych w Google wyświetlany jest w postaci stron nazywanych SERP-ami (Search Engine Results Page) na które składają się wyniki naturalne oraz sponsorowane. W przypadku linków sponsorowanych AdWords sprawa jest dość prosta, gdyż na pierwszym miejscu jest strona reklamodawcy, który zapłacił najwięcej za reklamę. Jeśli chodzi o wyniki naturalne to za kolejność wyświetlania określonych stron na danych pozycjach odpowiada algorytm wyszukiwarki Google złożony z przeszło 200 czynników rankingowych. Strony wyników wyszukiwania (SERP-y) prezentują się zazwyczaj w taki sposób:
Proces dostosowania stron internetowych do wskazówek jakościowych wyszukiwarki określany jest na całym świecie jako SEO (Search Engine Optimization). Optymalizacja witryny polega na jak najlepszym dopracowaniu dokumentu HTML pod algorytm wyszukiwarki, tak by ranking witryny pod wybranymi słowami kluczowymi uległ poprawie. Bardzo często na konkurencyjne frazy okazuje się, że optymalizacja to za mało i konieczne jest kompleksowe pozycjonowanie strony poprzez oddziaływanie na jak największą ilość z 200 czynników rankingowych Google.
Pozycja strony a optymalizacja treści
Wyszukiwarka internetowa wyszukuje najlepiej dopasowaną do zapytania treść, a następnie ustala ranking stron. Optymalizacja treści jest jednym z kluczowych elementów, który wpływa na pozycję strony na dane zapytanie.
Treść możemy optymalizować na podstawie intencji frazy kluczowej. Intencja użytkownika wyraża cel jaki użytkownik chce uzyskać wpisując dane hasło w wyszukiwarce. Jeśli zrozumiemy intencję użytkownika tym łatwiej zoptymalizujemy naszą treść oraz poprawimy pozycje.
Wyróżniamy trzy główne intencje fraz kluczowych:
Intencja informacyjna – w przypadku fraz tego typu użytkownik chce uzyskać informacje na temat danego zagadnienia. Frazy tego typu często rozpoczynają się od zwrotów “co”, “jak”, “gdzie”, “poradnik”. W tym przypadku tworzymy najczęściej ogólne poradniki i teksty informacyjne.
Intencja komercyjna – użytkownik w przypadku fraz tego typu zastanawia się nad zakupem, porównuje oferty, sprawdza rankingi i ceny. Użytkownik nie jest jeszcze gotowy do zakupu. W przypadku fraz tego typu możemy stworzyć rozbudowane rankingi lub porównania produktów, które ułatwią podejmowanie decyzji.
Intencja transakcyjna – frazy transakcyjne to frazy, które zawierają chęć zakupu danego produktu. Użytkownik jest zdecydowany co do zakupu i wie jakiego produktu poszukuje. Treści dla fraz tego typu optymalizujemy tak, aby podsumować korzyści i jak najbardziej zwiększyć prawdopodobieństwo zakupu.
Dla każdej z powyższych intencji fraz kluczowych musimy inaczej formułować i optymalizować treści, aby uzyskiwały wysokie pozycje. Warto sprawdzić jakiego rodzaju treści pozycjonują się już w top10 wyników wyszukiwania a następnie przygotować treść, która będzie lepsza niż na stronach konkurencyjnych.
Gościnna wypowiedz eksperta SEO Wojciech Matuła
Przyjrzyjmy się najważniejszym czynnikom odpowiadającym za pozycję strony w wyszukiwarce Google.pl
- Kolejność słów kluczowych. Odpowiednie ułożenie słów kluczowych w zawartości strony ma duże znaczenie. Dla wyszukiwania na frazę „organizacja wesela we Wrocławiu” strona zoptymalizowana dla frazy „organizacja wesela we Wrocławiu” będzie miała wyższe miejsce, niż zoptymalizowana tylko na „wesela we Wrocławiu”
- Słowo kluczowe w nazwie domeny. Pozycja strony w wyszukiwarce Google będzie na pewno wyższa, jeśli w domenie będzie słowo kluczowe, gdyż jest to logiczna wskazówka dla robotów indeksujących o czym jest witryna.
- Wiek domeny. Im starsza tym lepsza? Niekoniecznie, ale zadbane serwisy z długą historią domeny na ogół zajmują wyższe pozycje z racji „pozytywnego stażu w internecie”
- Historia domeny Jeśli serwis od samego początku „jest dobrze prowadzony” a Webmaster go współtworzący nie idzie drogą na skróty, to z czasem takie strony mają wyższe pozycje w Google
- Częstotliwość aktualizacji strony. Strony na których co rusz pojawiają się nowe wartościowe treści są lepiej odbierane od „stron statycznych” na których nic się nie dzieje od lat
- Jakość i ilość linków wychodzących. Jeśli strona co rusz linkuje do serwisów trzecich o niskiej reputacji na słowa kluczowe/anchory typu „kredyty”, „opony” „restauracje” to może to wzbudzić podejrzliwość algorytmu wyszukiwarki
- Jakość i ilość linków przychodzących. Algorytm wyszukiwarki w dużym stopniu oparty jest na „poleceniach” w postacie linków zwrotnych, teoretycznie więc im więcej stron poleci w ten sposób Twoją stronę tym lepiej. W praktyce od dawna liczy się jakość linków odsyłających i to z jakich domen pochodzą, dlatego uważnie sprawdzaj kto, dlaczego i w jaki sposób do Ciebie linkuje.
- Ilość zaangażowanych użytkowników Prowadzisz np. bloga, a w komentarzach nic się nie dzieje? Algorytm Google może uznać to za sygnał, że strona jest niskiej jakości.
- Ruch do i na stronie. Od dawna wiadomo, że Google wie wszystko o wszystkich, dlatego tzw. czynniki behawioralne odgrywają dużą rolę w rankingu wyszukiwarki.
- Mapa strony. Właściwie przygotowana i zapisana pod odpowiednim adresem mapa serwisu ułatwia robotom indeksowanie, przez co pozytywnie wpływa na ranking.
- Szybkość ładowania strony internetowej. Warto o nią zadbać, to niezwykle istotny czynnik. Po pierwsze roboty Google, mogąc sprawnie się poruszać po stronie, szybciej będą ją indeksować. Po drugie wolne strony są nieprzyjazne dla użytkowników. Obniżenie czasu ładowania serwisu zmniejszy znacząco współczynnik odrzuceń.
- Wersja mobilna. Warto zadbać, by strona była dostosowana do różnych urządzeń. Ranking stron mobilnych różni się od tych desktop, dlatego posiadanie mobilnej wersji strony jest już koniecznością jeśli zależy nam na wysokich pozycjach w mobilnej wersji wyszukiwarki Google.pl.
- Aktualność treści. Algorytmy Google faworyzują strony często aktualizujące treści. Wyróżniają je, wskazując czas jej uaktualnienia.
- Długość treści. Większa ilość słów kluczowych w tekście sugeruje robotom lepsze i dokładniejsze ujęcie tematu, niż np. krótsze artykuły (zbyt powierzchowne).
- Gramatyka i ortografia. Poprawność ortograficzna i stylistyczna to dużo wyższa jakość treści. Google również tak sądzi.
- Multimedia. Zróżnicowanie technik przekazu (filmy, dźwięki, zdjęcia itp.) wskazują na wysoki poziom zawartości strony internetowej.
- YouTube. Jeśli filmy, to najlepiej z najpopularniejszego serwisu. Ten traktowany jest przez Google priorytetowo (choćby dlatego, że jest jego właścicielem).
- Układ strony. Witryna musi być przyjazna dla użytkownika. Google mówi wyraźnie: Układ strony na najwyższej jakości stronach sprawia, że treść główna jest od razu widoczna.
- Przydatność treści. Zawartość strony nie może istnieć dla samego istnienia. Google potrafi to odróżnić, nawet, gdy jakość jest wysoka.
- Architektura strony. Dobrze zaprojektowana witryna to dla robotów Google jak nowa autostrada dla szybkiego samochodu. Pozwala maksymalnie wykorzystać możliwości.
Czego nie robić i na co uważać (!), by moja strona internetowa miała wysoką pozycję w wyszukiwarce Google?
- Unikać systemów wymiany linków (SWL). Program wymiany linków lub zautomatyzowane narzędzia mające je pozyskiwać powodują wysokie ryzyko obniżenia pozycji w wyszukiwarce.
- Niestabilność strony. Długie i częste przerwy w działaniu strony internetowej z pewnością znacznie obniżą jej pozycje w Google.
- Powielanie meta opisów. Również powoduje obniżenie w rankingu.
- Przesycenie słowami kluczowymi. Ich gęstość nadal ma znaczenie i wskazuje robotom Google tematykę strony. Jednak zbyt duża ilość może spowodować nałożenie filtrów.
- Powielanie treści. Takie same lub nieznacznie zmodyfikowane treści na jednej stronie wpłyną negatywnie na pozycję w wyszukiwarce.
- Nieaktualne linki. Linki na stronie muszą być aktualne i działające. W przeciwnym razie, Google uznaje stronę za porzuconą i niegodną uwagi.
Na temat działań SEO i pozycjonowania w Google powstało również wiele mitów. Bądź ich świadomy.
- Mit 1. Osiągnięta wysoka pozycja w wyszukiwarce utrzyma się sama przez długi czas. Jest to niemożliwe, ponieważ: konkurencja przecież działa, a algorytmy Google zmieniają się bardzo często.
- Mit 2. Gwarancja wysokiej pozycji. Możesz się spotkać z tym sformułowaniem, ale to tylko chwyt marketingowy i to na wyjątkowo niskim poziomie. Niestety, nikt nie jest w stanie zagwarantować wysokiej pozycji Twojej strony. Dopiero duża wiedza i doświadczenie firmy zajmującej się pozycjonowaniem wielokrotnie zwiększa na to szanse.
- Mit 3. Pozycjonowanie to proces jednorazowy. Działania SEO to stały element strategii marketingowej. Nie wykonuje się tego od czas do czasu.
- Mit 4. Istnieje recepta na szybkie osiągnięcie wysokich pozycji. Pełną wiedzę na temat funkcjonowania algorytmów Google mają tylko pracownicy tej firmy. Nikt inny. Dlatego firmy pozycjonujące bazują na doświadczeniu, testach i wiedzy.
Chciałbyś poprawić pozycje swojej strony w wyszukiwarce Google ale powyższe rady nic Ci nie mówią? Skontaktuj się z nami, na pewno Ci pomożemy!
Aha, czyli samodzielne ogarnięcie tego nie wchodzi w grę 🙂 bynajmniej na etapie optymalizacji, słów i linków ;/ to moje marzenia o samodzielnym pozycjonowaniu legły w gruzach.
Nie, czemu tak uważasz? Ja od 3 miesięcy szukam non stop informacji w internecie o tym jak mogę pozycjonować swoją stronę i… ciągle się uczę. Nie można się poddawać a opisane powyżej wskazówki wcale nie są trudne do ogarnięcia a co najważniejsze są one bardzo dobrze wyjaśnione, tak że są zrozumiałe nawet dla laików jak ja . Więcej wiary w siebie i powodzenia ! 😉
Dzięki za słowa otuchy. Nie mówię, że nie spróbuje, ale jednak samodzielne pozycjonowanie swojej strony to dla mnie ciągłe wyzwanie. Jakieś sukcesy już mam, ale wiadomo, że chciałabym jeszcze lepsze pozycje niż mam. Również życzę powodzenia 🙂
Optymalizacja Seo=pozycjonowanie.Sem=zespół działań promocyjnych,Wso=poprawa struktury strony-kodu,metatagi,chierarchia nagłówków,słowa kluczowe .Dobrze poczytać i można się nauczyć wszystkiego
Stosuję wszystkie powyższe wskazówki zobaczymy co z tego wyniknie za jakiś czas. Pozdrawiam
Już od pewnego czasu inwestuję w promocję przez filmy na youtube. I muszę przyznać, że wyniki są niesamowite. Polecam 🙂
Uważam, że często jednak pozycjonowanie zależy jedynie od wartościowych treści na stronie