Każda strona internetowa ma swoje miejsce w wynikach wyszukiwania. O tym, jaką pozycję w Google zajmie Twoja witryna, decyduje algorytm. Wiele zależy od tematyki strony oraz od tego, jak wygląda konkurencja, ukazująca się na podobne zapytania. Miejsce to nie jest przyznawane na stałe – istnieją metody, pozwalające zmienić je na lepsze, czyli wyższe. Pozycjonowanie ma na celu poprawę pozycji i polepszenie widoczności wśród wyników wyszukiwania. Jest to możliwe dzięki odpowiednio dobranym działaniom marketingowym.
Pozycjonowanie jest procesem ciągłym. Aby przyniósł on oczekiwane efekty, konieczne jest wprowadzenie zmian na kilku płaszczyznach oraz systematyczne wdrażanie modyfikacji. Wszystkie te czynności prowadzone są w oparciu o strategię marketingową, przygotowaną z uwzględnieniem konkurencji, celów biznesowych klienta, sytuacji rynkowej i potrzeb konsumentów. Żeby zająć wysokie pozycje w wyszukiwarce, trzeba więc przygotować się na wielopoziomową walkę. Zwycięsko wyjdzie z niej tylko 10 stron www – tych, które trafią do TOP10 wyników Google.
- Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?
- Co daje pozycjonowanie strony internetowej?
- Co to jest optymalizacja SEO?
- Co to jest pozycjonowanie stron organiczne?
- Co to jest pozycjonowanie stron lokalne?
- Co to znaczy pozycjonowanie stron pod frazy kluczowe?
- Ile trwa pozycjonowanie strony?
- Co wpływa na pozycjonowanie stron www?
- Ile kosztuje pozycjonowanie stron?
- Kiedy warto zdecydować się na pozycjonowanie strony internetowej?
- Jak zacząć pozycjonować stronę?
- Czy pozycjonowanie gwarantuje pierwszą pozycję w Google?
- Najczęściej zadawane nam pytania
- 1. Co to jest pozycjonowanie stron w Google?
- 2. Jakie są korzyści z pozycjonowania strony firmowej?
- 3. Co to jest crawling i jakie ma znaczenie w pozycjonowaniu?
- 4. Jak przebiega pozycjonowanie elementów na stronie internetowej?
- 5. Ile jest czynników rankingowych wpływających na wyniki Google?
- 6. Czy SEO to pozycjonowanie stron?
Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?
Żeby dokładnie wyjaśnić, czym jest pozycjonowanie stron internetowych oraz na czym ono polega, konieczne będzie omówienie metod i technik, przy pomocy których można skutecznie zwiększyć pozycję. Zacznijmy od wyjaśnienia, że pozycjonowanie odbywa się wyłącznie w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie dotyczy natomiast wyników płatnych, czyli reklam sponsorowanych. Po wpisaniu w Google dowolnego zapytania, użytkownik otrzymuje dopasowane wyniki – 10 stron, które zdaniem algorytmu są najbardziej trafne. Jeśli masz firmową stronę internetową, Twoim celem powinno być wypozycjonowanie jej w taki sposób, aby pokazywała się w pierwszej dziesiątce na zapytania, związane z Twoim biznesem. Oczywiście najkorzystniejsze będzie miejsce w czołowej trójce: większość użytkowników zagląda na strony z trzech pierwszych wyników.
Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce internetowej polega na wprowadzeniu zmian, zgodnych z indywidualnie przygotowaną strategią dla danej witryny. Plan działania ustala się na podstawie audytu SEO, czyli złożonej analizy strony. Audyt służy wytypowaniu mocnych i słabych punktów witryny. Pozwala sprawdzić ilość oraz jakość linków zwrotnych, a także ocenić liczne kwestie techniczne. Dysponując profesjonalnym audytem SEO, można przygotować dobry plan na pozycjonowanie strony. Należy przy tym pamiętać, że wszelkie działania muszą odpowiadać potrzebom konkretnego biznesu. Nie obejdzie się więc bez dogłębnej analizy konkurencji i ustalenia z Klientem celów biznesowych. W oparciu o zebrane informacje, rozpoczyna się proces pozycjonowania.
-
Pierwszym krokiem jest wybór słów kluczowych i wprowadzenie optymalizacji technicznej.
-
W drugiej kolejności wdrażana jest rozległa strategia link buildingu.
Każda procedura wdrażana w ramach pozycjonowania, podlega monitorowaniu z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi. Zupełnie inaczej przebiega promocja sklepu internetowego, a inaczej strony firmowej. Na tym nie koniec! Procedura jest jeszcze bardziej skomplikowana. Żeby wyczerpująco odpowiedzieć na pytanie: „pozycjonowanie co to”, trzeba zatem poruszyć więcej kwestii.
Pozycjonowanie stron – jak to działa?
Wszystkie elementy strony internetowej są kontrolowane przez roboty indeksujące i roboty Google. Ich zadaniem jest systematyczne odwiedzanie witryn, przetwarzanie ich zawartości i porządkowanie w bazie danych. Im bardziej popularna i lepiej zoptymalizowana strona, tym częstsza aktualizacja treści. Niedługo po tym, jak specjalista SEO wprowadzi na stronie zmiany, zostaną więc one zaktualizowane w indeksie Google.
Jeśli zastanawiasz się, jak działa pozycjonowanie stron, musisz bliżej przyjrzeć się pracy GoogleBotów. Zostały one zaprojektowane w taki sposób, by działać jednocześnie na milionach urządzeń. Zajmują się skanowaniem (crawling), indeksacją (indexing) oraz zbieraniem informacji, na podstawie których tworzony jest ranking i ustalana jest kolejność stron w wynikach wyszukiwania. W przebiegu pozycjonowania wprowadza się takie zmiany, które korzystnie wpłyną na proces indeksowania. Gdy roboty uznają stronę za wartościową, zostanie jej przyznane wyższe miejsce w SERP-ach.
Co daje pozycjonowanie strony internetowej?
Przechodzimy do przyjemnych tematów, czyli do zalet promocji w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Czym jest pozycjonowanie stron firmowych? Co można zyskać, wybierając ten rodzaj reklamy internetowej? Skuteczne działania promocyjne zapewnią witrynie miejsce w topie. To z kolei przyniesie szereg benefitów:
➤ lepsza widoczność w wynikach Google,
➤ docieranie do szerokiego grona klientów,
➤ wzrost wartościowego ruchu na stronie,
➤ zwiększenie sprzedaży produktów lub usług,
➤ zyskanie przewagi nad konkurencją z branży,
➤ budowanie zaufania i silnej pozycji na rynku,
➤ tworzenie społeczności wokół marki.
Pozycjonowanie stron www – korzyści
Dlaczego tak wielu właścicieli firm i sklepów online decyduje się na pozycjonowanie strony? Odpowiedź jest prosta: można na tym sporo zyskać! Aktualnie nie istnieje lepszy sposób na to, by dostać się do pierwszych wyników i na dobre się wśród nich zadomowić. Pamiętajmy, że firmy stale konkurują o wysokie pozycje. Ten wyścig trwa w dzień i w nocy – serwisy internetowe są regularnie ulepszane, aktualizowane i dostosowywane pod wymogi wyszukiwarki. Wiesz już, co to pozycjonowanie, a teraz czas przyjrzeć się z bliska korzyściom tej wyjątkowej usługi.
Pozycjonowanie Twojej strony pomoże Ci:
➤ zdobyć klientów, realnie zainteresowanych Twoją ofertą,
➤ wzmocnić wizerunek firmy w internecie,
➤ zwiększyć wiarygodność i świadomość marki,
➤ zbudować trwałą relację z klientami,
➤ zwiększyć sprzedaż poprzez stronę internetową.
Ponadto pozycjonowanie stron wiąże się z:
➤ długotrwałymi efektami,
➤ mierzalnymi wynikami,
➤ analizą i raportowaniem działań,
➤ wydatkami pod pełną kontrolą,
➤ oszczędnością czasu.
Czym jest pozycjonowanie stron dla właścicieli firm?
Dla przedsiębiorcy, który ma własny sklep internetowy lub prowadzi stronę firmową, pozycjonowanie to proces, sposób na dotarcie ze swoim biznesem do wielu klientów. O ilu odbiorcach mówimy? Nie da rady wskazać konkretnej liczby, gdyż to zależy od branży, zapotrzebowania na dane usługi czy produkty oraz od działań podejmowanych przez konkurencję.
Współczynnik klikalności dla pierwszego wyniku organicznego wynosi średnio 40,3% dla urządzeń stacjonarnych i 43,59% dla urządzeń mobilnych. Co to znaczy? Zdecydowana większość googlujących użytkowników wejdzie na stronę, która wyświetli się na pierwszej pozycji. Jak widać na poniższym wykresie, w rankingu najbardziej liczą się wyniki TOP3.
Dalsze miejsca nie zachęcają internautów – współczesny konsument nie ma czasu na przeglądanie wyszukiwarki. Z dużym prawdopodobieństwem wejdzie na jedną z trzech pierwszych stron, zaproponowanych mu przez Google. Dla porównania, średni organiczny CTR dla dziesiątego wyniku wynosi niecałe 3%. Tylko tylu internautów kliknie w stronę z 10 pozycji. Ciebie powinno więc interesować, by znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google, a konkretniej na jednym z trzech topowych miejsc.
Czy pozycjonowanie stron internetowych jest skuteczne?
Tak, co do tego nie ma wątpliwości. Pod warunkiem, że pozycjonowanie w Google odbywa się zgodnie z zasadami SEO i przebiega według poprawnie przygotowanej strategii. Wysoka pozycja w SERP jest możliwa do osiągnięcia zarówno dla małej, jak i dla dużej firmy. Biznes z niszowej branży uda się wypromować w krótszym czasie, niż duży sklep internetowy – w obu przypadkach jest to jednak realne.
Pozycjonowanie strony to opłacalna inwestycja, która przynosi liczne korzyści. O jego skuteczności decyduje szereg czynników, w tym również umiejętności specjalistów, którzy podejmą się zadania. W pozycjonowaniu kluczowe jest takie przygotowanie strony, aby wyświetlała się ona konkretnym użytkownikom. Właściciel firmy budowlanej skieruje ofertę do innej grupy docelowej, niż właścicielka salonu kosmetycznego. Niektóre usługi będą wymagać promocji na całą Polskę, podczas gdy inne skupią się wyłącznie na klientach z okolicy. Odpowiadając na pytanie: skuteczne pozycjonowanie co to znaczy trzeba wspomnieć o indywidualnym podejściu do klienta. Nie uda się osiągnąć zadowalających efektów, pracując według uniwersalnej strategii SEO. Każdy etap prac wymaga maksymalnego zaangażowania w projekt: tylko wtedy pozycjonowanie witryny przyniesie satysfakcjonujące wyniki.
Co to jest optymalizacja SEO?
Jedno z najważniejszych pojęć związanych z pozycjonowaniem stron i sklepów to SEO. Search Engine Optimization jest to techniczna optymalizacja strony pod wymogi wyszukiwarki internetowej. SEO dotyczy wszystkich zmian o charakterze technicznym, przeprowadzanych wewnątrz serwisu.
Na czym polega optymalizacja strony internetowej?
SEO sprowadza się do dostosowania serwisu od strony technicznej w taki sposób, żeby wyświetlała się ona jak najwyżej w Google. Wymaga to wdrożenia licznych zmian, w dużej mierze w kodzie źródłowym oraz w treściach, widocznych na stronie. Do optymalizacji przystępuje się po wykonaniu audytu SEO. Analiza ta pokazuje, które błędy należy naprawić oraz jakie elementy potrzebują zmian.
Celem działań SEO w obrębie strony internetowej jest jej gruntowne ulepszenie. Im więcej parametrów uda się poprawić, tym większa szansa na zajęcie wysokiej pozycji w popularnych wyszukiwarkach, takich jak Google..
Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek to wdrożenie ulepszeń, za sprawą których strona będzie poprawnie działać. Bardzo ważne są tutaj:
➤ optymalizacja adresów URL: należy stworzyć przyjazne adresy URL ze słowami kluczowymi
➤ linkowanie wewnętrzne: należy linkować do różnych podstron w obrębie strony
➤ dostosowanie grafik: należy stosować określone formaty plików, dodać opisy ALT i TITLE
➤ optymalizacja treści: należy ustawić tytuły i nagłówki zawierające frazy kluczowe
➤ optymalizacja danych strukturalnych: należy przygotować dane strukturalne wg najnowszych wytycznych
➤ edycja tekstów: należy zadbać o artykuły, opisy produktów, wpisy blogowe. Wszystkie teksty powinny nieść wartość
Pozycjonowanie a SEO – różnice
SEO i pozycjonowanie są to dwa różne pojęcia, dotyczące działań innego typu. Choć jedno dopełnia drugie i mają wspólny cel, nie powinno się stosować ich nazw zamiennie. Najłatwiej zebrać informacje na temat obu działań i wykazać różnice między nimi, zestawiając ze sobą terminy:
➤ Co to jest pozycjonowanie stron www – jest to zbiór wszystkich działań, prowadzących do wzrostu pozycji strony w wynikach wyszukiwarek. W skład pozycjonowania wchodzi m.in. SEO, a także linkbuilding, content marketing i analityka internetowa. Można więc stwierdzić, że pozycjonowanie polega na optymalizacji, a ponadto na procedurę składa się wiele dodatkowych czynności.
➤ Co to jest SEO – jest to optymalizacja techniczna, która stanowi istotny element pozycjonowania organicznego. W ramach optymalizacji wykonuje się zmiany wewnątrz serwisu, np. w kodzie źródłowym. SEO zawiera się w pozycjonowaniu, nie odwrotnie. Z punktu widzenia SEO najważniejsze działania to przede wszystkim optymalizacja struktury i kodu oraz treści na stronie.
Usługa SEO co to jest?
Właściciele stron internetowych mogą zlecić SEO zewnętrznej firmie. Usługa optymalizacji może obejmować różne działania, zawsze jednak jej celem będzie dostosowanie stron pod wymogi wyszukiwarek. Nierzadko pod hasłem usługa SEO kryje się również pełne pozycjonowanie – dlatego tak ważne jest sprawdzanie zakresu działań i dokładne czytanie umowy oraz dołączonych do niej aneksów.
Usługi SEO świadczone przez profesjonalne agencje są wykonywane zgodnie z opracowanym planem marketingowym. Poszczególne zadania należą do specjalistów z innych dziedzin. Dla klienta najważniejsze są efekty, czyli osiąganie przez stronę coraz wyższych wyników. Co za tym idzie: wzrost ruchu i sprzedaży.
Pozycjonowanie On-Site co to znaczy?
W rozważaniach na temat: pozycjonowanie stron co to jest, koniecznie trzeba poruszyć temat SEO On-Page (On-Site) oraz SEO Off-Page (Off-Site). Te tajemniczo brzmiące zwroty dotyczą zmian, wprowadzanych w ramach pozycjonowania. W przypadku działań On-Site mowa o optymalizacji wewnętrznej, a więc prowadzonej w obrębie strony. Nasycenie tekstów frazami kluczowymi, modyfikacje kodu źródłowego i adresów URL, zmiany ustawień oraz meta danych, dopracowanie struktury – to przykładowe prace, prowadzone On-Site.
Pozycjonowanie Off-Site co to znaczy?
Z kolei SEO Off-Site obejmuje działania, które wychodzą poza promowaną stronę internetową. Są one znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne. Gdy w grę wchodzi kompleksowe pozycjonowanie strony, prace prowadzone Off-Site okazują się kluczowe. Ich filarem jest linkowanie zewnętrzne, czyli pozyskiwanie wartościowych linków z innych stron. Im więcej zewnętrznych serwisów będzie linkować do naszej witryny, tym silniejsza ona będzie. Ma to niebagatelny wpływ na pozycjonowanie.
Zdobywanie odpowiednich odnośników nie jest proste. Nie wszystkie bowiem przyniosą korzyści promowanej stronie. Brak wiedzy z zakresu nowoczesnego linkbuildingu może przynieść więcej szkody niż pożytku. Wśród sposobów na linkbuilding należy wymienić: artykuły sponsorowane z linkiem, wpisy gościnne na blogach branżowych, publikacje na portalach lokalnych. Każdy taki wpis wymaga napisania przez copywritera, opracowania przez specjalistę zgodnie z wytycznymi SEO oraz opublikowania przez właściciela serwisu zewnętrznego. Jest to usługa płatna, dlatego warto zlecać pozycjonowanie agencjom, które współpracują z wieloma wydawcami i stale rozbudowują bazę dobrych miejsc pod linki.
Co to jest pozycjonowanie stron organiczne?
Organiczne pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania to zbiór przemyślanych działań, w efekcie których promowane witryny zaczynają wyświetlać się wśród pierwszych wyników wyszukiwania w Google. Reklama w organicznych wynikach bazuje na słowach kluczowych, po których użytkownicy będą trafiać na konkretną witrynę. Żeby poprawić ranking i zacząć pojawiać się w TOP10, a nawet w TOP3 wyników, trzeba zadziałać na kilku płaszczyznach jednocześnie. W pozycjonowaniu organicznym konieczne będą prace z zakresu SEO, a ponadto linkbuilding i profesjonalny content marketing treści. Warto rozróżniać wyniki organiczne od wyników sponsorowanych. Wybierając pozycjonowanie, stawiamy na promocję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. W przypadku reklam Google Ads, reklama strony pojawi się w wynikach sponsorowanych.
Zobacz nasz wpis: Co to jest pozycjonowanie organiczne i jakie przynosi korzyści?
Dlaczego organiczne pozycjonowanie stron jest ważne?
Współczesny użytkownik jest sceptyczny wobec reklam sponsorowanych. Wyniki organiczne okazują się dla niego dużo bardziej wiarygodne. Według badań przeprowadzonych przez SMA Marketing, 70-80% internautów całkowicie ignoruje płatne wyniki! Pozycje organiczne darzone są większym zaufaniem. Dlatego pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google jest ważne z perspektywy właścicieli firm oraz e-sklepów. Żeby zdobyć klienta, trzeba go czymś przekonać. Wysokie miejsce w organicznych wynikach to dobry argument za tym, by kliknąć w link i zapoznać się z ofertą.
Naturalne pozycjonowanie stron internetowych – co to znaczy?
Osoby zainteresowane promocją w internecie często nas pytają, co to pozycjonowanie stron naturalne. Odpowiadamy: naturalne, czyli organiczne. Mowa o procedurze podnoszenia pozycji serwisu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Spośród dostępnych form reklamy internetowej, ta okazuje się jedną z najbardziej skutecznych i dochodowych. Naturalne linki górują nad linkami sponsorowanymi, a osiągnięte efekty długo się utrzymują.
Co to jest pozycjonowanie stron lokalne?
Jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne, czyli Local SEO, jest ono chętnie wybieraną strategią promocji bezpośrednio w organicznych wynikach wyszukiwania. Decydują się na nią właściciele biznesów lokalnych – to znaczy sklepów stacjonarnych i firm usługowych, obsługujących klientów z okolicy. Warto wiedzieć, że Google dostarcza precyzyjne wyniki, odpowiadające potrzebom użytkowników. Dlatego dwie osoby wpisujące w okno wyszukiwarki to samo zapytanie, mogą otrzymać zupełnie inne rezultaty. Na dopasowanie wyniku wpływa szereg czynników, w tym między innymi lokalizacja urządzenia.
W przypadku lokalnego pozycjonowania serwisu, działania reklamowe prowadzi się z uwzględnieniem lokalnych fraz kluczowych, np. fryzjer we Wrocławiu, wulkanizator Poznań, kwiaciarnia Warszawa – Ochota. Usługa ta pozwala docierać do konkretnej grupy docelowej, zamieszkującej dany obszar, a nie do użytkowników z całej Polski. Frazy związane z miastem, województwem lub regionem pozwalają znaleźć stronę firmy, świadczącej usługi na miejscu. Taka promocja może być skierowana do mieszkańców, ale nie tylko. Również osoby przyjezdne szukające restauracji, salonu piękności czy serwisu opon mogą znaleźć miejsce, wpisując w Google zapytania lokalne. W odróżnieniu od pozycjonowania globalnego, w którym promocja opiera się na frazach ogólnych, SEO lokalne kieruje się do ścisłego grona odbiorców.
Efekty pozycjonowania lokalnego
W pozycjonowaniu stron chodzi o to, by pozyskać jak największy, wartościowy ruch z wyszukiwarki. Prowadząc działania SEO skupione na lokalnych odbiorcach, ruch ten będzie pochodził od użytkowników związanych z wybraną lokalizacją. Efekty lokalnego pozycjonowania pojawiają się szybciej, niż w przypadku pozycjonowania globalnego – na cały kraj. Mamy tu bowiem skrupulatnie dobrane frazy kluczowe, które odnoszą się do konkretnych regionów. Promując firmę według takiej strategii, można spodziewać się bardzo dobrych wyników już po kilku miesiącach pozycjonowania.
Zlecając pozycjonowanie lokalne możesz sporo zyskać!
➤ Więcej klientów – Twoja witryna będzie wyświetlać się osobom, które są potencjalnie zainteresowane prezentowanymi usługami lub produktami. Będą to użytkownicy z danego regionu albo szukające usług w danym regionie. Pozycjonowanie wymaga strategii. Dzięki niej promocja na lokalne słowa kluczowe sprowadzi na stronę osoby, mogące realnie skorzystać z oferty. Jeżeli strategia zostanie odpowiednio przygotowana, widoczność strony internetowej na frazy związane z lokalizacją Twojej firmy przyniesie ruch, który przełoży się na zysk.
➤ Wzrost popularności – gdy firmowa strona zacznie często wyświetlać się na wysokich miejscach, klienci będą ją dobrze kojarzyć. Obecność na rynku lokalnym to pierwszy krok do kompleksowego rozwoju biznesu. Poprzez taką promocję zdobędziesz zaufanie użytkowników: okolicznych mieszkańców i przyjezdnych. W budowaniu zasięgów pomocne będą Google Moja Firma oraz Google Maps. Koniecznie dopytaj o usługę pozycjonowania wizytówki w Mapach Google, zanim podpiszesz umowę z agencją.
➤ Zwiększenie sprzedaży stacjonarnej – pozycjonowanie kierowane na lokalizację to usługa skierowana nie tylko do właścicieli firm usługowych. Również sklepy prowadzące sprzedaż wysyłkową, mogą promować się lokalnie, by podnieść sprzedaż tradycyjną. Ma to duże znaczenie, gdy w jednej lokalizacji działa kilka konkurencyjnych firm
Co to znaczy pozycjonowanie stron pod frazy kluczowe?
Każdy, kto chce wyszukać czegoś w Google, musi wpisać w okno wyszukiwarki pewne zagadnienie. To na jego podstawie algorytm zadecyduje, jakie wyniki otrzyma użytkownik. W procesie pozycjonowania wybiera się frazy kluczowe, pod które dana strona powinna być promowana. Dzięki temu nie ma możliwości, aby prawidłowo wypozycjonowany serwis pokazywał się w Google na przypadkowe zapytania.
Jeśli masz firmę świadczącą usługi z zakresu stomatologii, powinieneś pozycjonować swoją stronę pod frazy związane bezpośrednio z ofertą. To sprawi, że trafią do Ciebie potencjalni klienci – osoby, zainteresowane skorzystaniem z usług. Na etapie przygotowania strategii SEO, specjalista dobierze pakiet keywords o wysokim potencjale. Mogą być one związane z konkretnymi usługami oraz lokalizacją, np. ekstrakcja zęba Lubin, stomatologia zachowawcza Kraków, profilaktyka próchnicy w Głogowie itp. Frazy kluczowe, na które będzie pozycjonowana strona firmowa, muszą być trafnie dobrane, aby skutecznie przyciągać odpowiednich użytkowników internetu.
Pozycjonowanie trudnych fraz w Google
Nie wszystkie słowa kluczowe są sobie równe. Istnieje wiele podziałów fraz, w tym zapytania brandowe, lokalne, ogólne i long tail. Dobierając keywords dla strony internetowej, specjalista sprawdza ilość wyszukań i selekcjonuje je tak, aby wytypować najlepsze hasła dla klienta. Zapytania powinny generować ruch sprzedażowy – dlatego ich wybór nie może być przypadkowy.
Im bardziej konkurencyjny biznes, tym trudniejszy proces pozycjonowania stron. Promocja na słowa o małej konkurencyjności jest stosunkowo prosta. Gdy wskaźnik Keyword Difficulty (KD) jest wyższy, sprawa się komplikuje. Słowa o wysokim poziomie trudności to zapytania mocno konkurencyjne, często wpisywane przez użytkowników wyszukiwarki Google. Często są to frazy jednoczłonowe lub dwuczłonowe, np. sukienka, restauracja, buty damskie, krawat męski. Strategia promowania stron na trudne frazy kluczowe, układana jest w oparciu o liczne czynniki. Konieczne są tu m.in.: analiza konkurencji, zbadanie rynku, zarysowanie grupy docelowej. Dlatego tak ważna okazuje się współpraca z profesjonalistami. Dla specjalisty od pozycjonowania, wyłonienie słów o optymalnym współczynniku trudności, które są słowami z potencjałem, to codzienność. Oczywiście, samodzielne pozycjonowanie strony jest możliwe. Jednak zawodowi pozycjonerzy dysponują wiedzą oraz zaawansowanymi narzędziami, przy pomocy których zdobywanie wysokich pozycji w TOP10 Google okazuje się znacznie prostsze i szybsze.
Ile trwa pozycjonowanie strony?
Kolejna ważna kwestia, której nie możemy pominąć odpowiadając na pytanie: „pozycjonowanie co to jest” dotyczy czasu trwania promocji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Żaden doświadczony pracownik agencji SEO nie zagwarantuje klientowi wysokich pozycji w miesiąc lub dwa. Algorytm bierze pod uwagę ponad 200 czynników rankingowych – a proces ustalania pozycji w wyszukiwarce jest bardziej złożony, niż mogłoby się wydawać. Obiecywanie szybkich efektów nie prowadzi do niczego dobrego. Dotyczy to również stron firmowych z branży niszowej. Mimo niewielkiej konkurencji, pojawienie się w organicznych wynikach Google zajmie trochę czasu.
W pozycjonowaniu nic nie dzieje się z dnia na dzień. Googlebot przeindeksuje witrynę i zbierze informacje o wprowadzonych zmianach, ale zanim algorytm nada stronie wyższą pozycję, miną tygodnie. W przypadku stron firm z popularnych branż, procedura będzie znacznie dłuższa (pozycjonowanie często trwa wiele miesięcy!). Przejście z dalszej strony na początek rankingu to nierzadko kwestia nawet roku systematycznych działań. Rozmawiając o tym, co to znaczy pozycjonowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania, obowiązkowo należy wspomnieć o ciągłości procesu. Zarówno algorytmy, jak i preferencje i zachowania użytkowników stale się zmieniają. Raz osiągnięta pozycja nie zostanie z Tobą na zawsze. Trzeba regularnie pracować na dobrą lokatę w rankingu. Można to robić, wewnętrznie udoskonalając stronę internetową oraz wzmacniając ją wartościowymi odnośnikami z zewnątrz.
Pozycjonowanie stron: na co zwrócić uwagę?
➤ Poprawa widoczności w rankingu Google przebiega stopniowo. Najpierw następuje wzrost widoczności, co może nastąpić już w pierwszych miesiącach współpracy z Agencją SEO. Im trudniejsze i bardziej konkurencyjne frazy kluczowe do pozycjonowania, tym dłuższe oczekiwanie na pierwsze efekty. Pozycje powoli się podnoszą wraz z każdym kolejnym miesiącem skutecznych działań. Jednak w przypadku przerwania pozycjonowania, znów zaczną się obniżać – ich miejsce zajmą strony konkurencji.
➤ W kolejnym etapie pozycjonowania zauważalny zaczyna być wzrost ruchu z Google. Właściciel strony odnotowuje coraz więcej odwiedzin z wyszukiwarki. Jest to bezpośredni wynik obecności na wyższych pozycjach w rankingu. Na stronę trafiają nowi użytkownicy, a co ważne, są to osoby potencjalnie zainteresowane dokonaniem zakupu albo wysłaniem zapytania ofertowego. Zwiększanie ruchu jest zależne od tego, ile fraz kluczowych przebije się do TOP10. Pamiętajmy, że zadowalająca ilość kliknięć dotyczy stron, ukazujących się na trzech pierwszych pozycjach. Dlatego awans do Wielkiej Trójki Google jest tak ważny! O wzroście ruchu mówimy zwykle w okolicach 5-6 miesięcy od rozpoczęcia pozycjonowania strony.
➤ Większy ruch na stronie z czasem przełoży się na zwiększenie sprzedaży. To trzeci etap, tak bardzo oczekiwany przez osoby, zlecające pozycjonowanie strony firmowej. Zadowalające wyniki łączą się nie tylko ze sprzedażą bezpośrednią. W efekcie promocji w wyszukiwarce Google właściciel strony po kilku miesiącach zacznie otrzymywać więcej telefonów i e-maili z pytaniami o ofertę. Wzrośnie realne zainteresowanie zakupem produktów bądź usług, lecz o tym, czy użytkownik dokona zakupu lub skorzysta z usługi, zadecydują inne czynniki. Z punktu widzenia właściciela sklepu bądź firmy usługowej pozycjonowanie jest ważne, gdyż celem takiej promocji jest wyróżnienie strony w rankingu Google i sprowadzenie na nią potencjalnych klientów. Ostateczna decyzja zakupowa będzie zależeć od ceny, zakresu usług, warunków współpracy, a nawet od atrakcyjności zdjęć widocznych na stronie.
Pozycjonowanie stron a algorytm Google
Rozwój firmy z wykorzystaniem pozycjonowania jest ściśle związany z algorytmami wyszukiwarki. Najłatwiej zdefiniować algorytm jako zbiór zasad i procesów, według których ustalana jest kolejność wyświetlania witryn w Google. Specjaliści od lat pracują nad spisaniem wszystkich tych formuł, ale Google jest stale aktualizowane i algorytmy ulegają ciągłym zmianom. Nie znamy wszystkich algorytmów – część z nich nigdy nie została wyjawiona. Śledzimy jednak tendencje i modyfikacje, co pozwala nam pozycjonować strony według najnowszych wytycznych. W związku z nieustannym ewoluowaniem algorytmu, konieczne jest ciągłe ulepszanie strategii SEO. Co ważne: promocja na 'starych zasadach’ sprzed dwóch lub trzech lat nie przyniesie takich efektów, jak skuteczne pozycjonowanie stron internetowych, zgodne z nowymi aktualizacjami algorytmu.
Co wpływa na pozycjonowanie stron www?
O widoczność w sieci trzeba nieustannie dbać. Stosowanie taktyk różnego typu jest niezbędne, aby wyróżnić się na tle konkurencji z tej samej branży. W jakiś sposób musimy przekonać algorytm o tym, że to właśnie nasza strona powinna ukazywać się wyżej, niż inne strony z podobną ofertą lub produktami. Na proces pozycjonowania mają wpływ różnorodne czynniki, które da się podzielić na grupy:
➤ Optymalizacja treści: każdy tekst widoczny na stronie powinien zostać poddany optymalizacji według obranej strategii na pozycjonowanie. Treść należy odpowiednio pogrupować i rozbudować, wykorzystując do tego frazy kluczowe. Jednocześnie nie wolno stosować plagiatu ani duplikacji treści – teksty muszą pozostać unikalne i przygotowane zgodnie z wytycznymi. Dotyczy to zarówno opisów produktowych i opisów usług, jak też wpisów blogowych oraz artykułów poradnikowych publikowanych w obrębie strony firmowej.
➤ Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne: liczba linków przychodzących do strony z mocnych domen jest ważnym czynnikiem, wpływającym na pozycję. Odnośniki te muszą być wartościowe, a anchory dobrane pod konkretną strategię SEO. Niezbędna okazuje się dywersyfikacja linków, czyli zadbanie o zróżnicowanie profilu odnośników. Linki wewnętrzne także są silnym czynnikiem rankingowym. Z ich pomocą można utworzyć rozbudowaną strukturę witryny, która ułatwi robotom Google jej odczytanie, a użytkownikom korzystanie ze strony.
➤ Kwestie techniczne: strona musi być poprawnie zoptymalizowana pod kątem SEO. Tylko wówczas roboty Google będą w stanie dobrze odczytać i zrozumieć strukturę witryny. Techniczne dostosowanie serwisu zwiększy wydajność i szybkość ładowania strony. Istotny wpływ na pozycję ma też bezpieczeństwo: należy wprowadzić zabezpieczoną wersję protokołu HTTPS.
Zobacz nasz wpis: Czy wybór protokołu HTTPS ma wpływ na pozycję strony?
Czym są czynniki rankingowe w pozycjonowaniu stron?
Czynniki rankingowe są zbiorem elementów, które mają bezpośredni wpływ na pozycję oraz widoczność strony w Google. Istnieje ich ponad 200, a specjaliści z branży SEO od lat spierają się o to, które z nich są najważniejsze. Poniżej wymieniamy kilka czynników, które według nas mają kluczowy wpływ na ranking w Google.
Czynniki rankingowe Off-Site:
➤ Backlinks, czyli wysokiej jakości linki zwrotne pochodzące z innych domen.
➤ Historia domeny, czyli przeszłość witryny i jej ewolucja na przestrzeni lat.
Czynniki rankingowe On-Site:
➤ SEO techniczne, czyli dostosowanie witryny do wymogów wyszukiwarki z uwzględnieniem poniższych elementów:
- Linki wewnętrzne, czyli odnośniki tworzące ścieżkę połączeń On-Site.
- Jakościowa treść, czyli teksty nasycone słowami kluczowymi, niosące ze sobą wartość dla użytkownika.
- Przyjazne adresy URL, czyli naturalne adresy www opisujące zawartość strony.
- Zoptymalizowane grafiki, czyli responsywne obrazy o odpowiednim rozmiarze, nazwie, z opisem alternatywnym.
- Dostosowane metatagi i znaczniki, czyli elementy kodu HTML istotne dla robotów indeksujących.
- Uporządkowane nagłówki, czyli przemyślana struktura nagłówków od H1 do H6.
- Responsywność strony, czyli dostosowanie serwisu do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych.
- User experience, czyli całościowe zadbanie o funkcjonalność serwisu pod kątem użytkowników.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron?
Dla osób chcących promować swój biznes online, ważna jest cena takiej usługi. W podjęciu decyzji pomaga oszacowanie, po jakim czasie inwestycja się zwróci. Ceny pozycjonowania strony zależą między innymi od zakresu działań, w tym od ilości wybranych fraz kluczowych. W naszej Agencji cennik pozycjonowania jest przejrzysty, podobnie jak warunki współpracy. Promujemy firmy z różnych branż, a strategię SEO i szczegółowy plan pracy zawsze ustalamy indywidualnie. Możesz zlecić nam promocję swojej strony firmowej w ramach jednego z czterech pakietów: Start, Optimum, Premium, Unlimited. W celu wyboru najlepszej opcji dla Ciebie, skontaktuj się z nami!
Cennik pozycjonowania stron
Kiedy warto zdecydować się na pozycjonowanie strony internetowej?
Istnieją okoliczności, w których zlecenie pozycjonowania strony jest wysoce opłacalne. Mowa o sytuacjach, gdy strona internetowa firmy czy e-sklepu działa i jest widoczna w wynikach wyszukiwania, ale wyświetla się poza pierwszą dziesiątką wyników Google. Wówczas warto zwiększyć jej widoczność i zawalczyć o wyższe miejsce – zwłaszcza, że niewiele brakuje. Czasem wystarczy wdrożenie optymalizacji, aby machina ruszyła. Wielokrotnie mieliśmy okazję przekonać się o tym, że dostosowanie kilku kwestii technicznych potrafi zaskutkować podskoczeniem o kilka pozycji! Jeśli dodamy do tego pakiet linków zewnętrznych wysokiej jakości, mamy gotowy efekt w postaci obecności w TOP10 na sprzedażowe frazy kluczowe.
Jeśli zastanawiasz się, co to jest pozycjonowanie stron internetowych oraz czy teraz jest dobry moment na rozpoczęcie takiej promocji, upewnij się, że:
- masz stronę firmową i zamierzasz pozyskiwać klientów za jej pośrednictwem,
- chcesz zarabiać więcej już kilka miesięcy po rozpoczęciu działań promocyjnych,
- zależy Ci na budowaniu silnej pozycji marki na rynku,
- szanujesz swój czas, oczekujesz mierzalnych wyników i przejrzystych raportów.
Jak zacząć pozycjonować stronę?
Wyszukiwarka Google jest potężna. Obecność w wynikach na zapytania, które przyciągną na stronę wielu klientów, to podstawa. W powyższych rozważaniach omówiliśmy dokładnie, co to jest pozycjonowanie strony internetowej. Pora wyjaśnić, od czego zacząć promocję w naturalnych wynikach wyszukiwania.
➤ Punktem wyjścia, a zarazem jednym z najważniejszych zadań jest przeanalizowanie danych. Analiza słów kluczowych, analiza SEO, analiza konkurencji – sprawdzenie i dokładna weryfikacja otrzymanych wyników pozwoli na stworzenie wielopoziomowej strategii.
➤ Krok drugi to wybór słów, pod które warto pozycjonować stronę. Już na tym etapie dobrze jest zadbać o stworzenie struktury witryny, uwzględniającą stronę główną, podstrony z poszczególnymi usługami, zakładkę O Nas, bloga firmowego, formularz kontaktowy. Przemyślana struktura strony ma znaczący wpływ na jej pozycję w rankingu.
➤ Następnie trzeba opracować treści, zdjęcia oraz grafiki na firmową stronę. Powinny one zawierać frazy kluczowe i uwzględniać linkowanie wewnętrzne. Tutaj konieczne będzie dostosowanie menu, jak też zadbanie o technikalia.
Wymienione działania stanowią zaledwie początek. Dopiero w dalszych krokach pojawi się miejsce na wdrożenie procedury linkbuildingu, na analizę wskaźników ruchu na stronie oraz promocję w ramach działań content marketingowych. Przemyślany start otwiera przed właścicielem strony drogę do czołówki Google. Kolejne prace związane z pozycjonowaniem zadecydują o tym, czy promocja się powiedzie.
Jak wybrać frazy kluczowe?
klientów w Google. Selekcjonuje się je wykorzystując rozmaite narzędzia, np. Planer Słów Kluczowych (Keyword Planner z panelu Google Ads), Google Search Console, Trendy Google. Przydatny okazuje się przy tym dostęp do Majestic czy Ahrefs, gdzie można przejrzeć frazy, na jakie promuje się branżowa konkurencja. Nie da się tu działać według określonego schematu: każdy biznes jest inny. W tworzeniu listy fraz kluczowych trzeba uwzględnić oferowane usługi i produkty – keywords muszą być związane z zawartością strony. Również zakres terytorialny ma znaczenie (w poszczególnych przypadkach frazy lokalne będą generować większy ruch). Keywords pod pozycjonowanie powinny mieć wysoki potencjał, czyli być często wyszukiwane przez internautów.
Zobacz również: Analiza słów kluczowych – co i jak?
Monitorowanie pozycji fraz w Google – jak to robić?
Realizując pozycjonowanie strony (a także pozycjonowanie sklepu internetowego), obowiązkowo należy monitorować pozycje na poszczególne frazy kluczowe. Sprawdzenie pozycji można przeprowadzić, wykorzystując bezpłatne narzędzie od Google, np. Google Search Console, Google Analytics lub używając wysoce zaawansowanych płatnych narzędzi SEO, np. Ahrefs, Senuto, Ubersuggest, SE Ranking, Wincher.
Poprzez precyzyjne śledzenie pozycji osiąganych przez serwis można ocenić skuteczność działań. Pojawia się pytanie: jak często sprawdzać pozycje? Jeżeli przeprowadzasz pozycjonowanie samodzielnie, wystarczy kontrola raz na tydzień / raz na dwa tygodnie. W przypadku współpracy z Agencją Interaktywną, pozycje Twojej witryny będą monitorowane stale – to umożliwia bieżącą optymalizację i bieżące wdrażanie zmian w strategii marketingowej.
-
Darmowe sprawdzanie pozycji.Jeśli chcesz monitorować pozycję fraz kluczowych w Google Search Console, zaloguj się do panelu administratora. Z tego poziomu sprawdzisz pozycję poszczególnych podstron i zobaczysz, na jakie frazy się one indeksują. Sprawdzenie witryny przy pomocy Search Console jest intuicyjne i dostarczy Ci cennych informacji. Koniecznie zajrzyj do zakładki Skuteczność, w której znajdziesz ilość wyświetleń i kliknięć konkretnej frazy. Narzędzie jest rozbudowane i ma szerokie możliwości, ale nie ma tylu funkcji, co profesjonalne narzędzia płatne.
-
Płatne sprawdzanie pozycji w Google. W przypadku, gdy zależy Ci na efektywnym śledzeniu pozycji fraz kluczowych z wykorzystaniem licznych funkcji analitycznych, postaw na Ahrefs. Po zalogowaniu się bez problemu znajdziesz bazę backlinków i dokładnie sprawdzisz pozycję w rankingu, korzystając z narzędzi rank tracking. W Ahrefsie możesz m.in. badać i generować słowa kluczowe (keywords explorer), analizować konkurencję i ruch organiczny, badać witrynę pod kątem błędów technicznych. Cena dostępu do Ahrefs to 99 USD miesięcznie.
Czy pozycjonowanie gwarantuje pierwszą pozycję w Google?
Powoli zmierzamy do końca rozważań o tym, co to pozycjonowanie stron www. Wisienką na torcie będzie stwierdzenie, które być może zaskoczy wiele osób: pozycjonowanie nie gwarantuje pierwszego miejsca w Google! Nikt nie jest w stanie zapewnić o tym, jakie wyniki w rankingu zajmie konkretna strona. Algorytm bywa nieprzewidywalny, a sytuacja jest na tyle złożona, że przewidywanie efektów mija się z celem. Właściciel biznesu online, który chce zlecić pozycjonowanie strony powinien być świadomy, że jakiekolwiek obietnice ze strony pozycjonera nie mają pokrycia. Możliwe jest natomiast poglądowe oszacowanie, w jakim czasie wzrośnie rozpoznawalność marki. W przestrzeni internetowej nic nie jest jednak przyznane na zawsze, a dynamizm zmian w SEO potrafi zadziwić. Aby cieszyć się satysfakcjonującymi efektami pozycjonowania, warto dbać o systematyczność działań i nie poddawać się po pierwszych miesiącach. Zwiększenie sprzedaży jest na wyciągnięcie ręki!